Les estafes a gent gran per falsos revisors arriben a Igualada

221

Els Mossos d’Esquadra van detenir fa uns dies 13 persones que haurien estafat almenys 588.000 euros a persones d’edat avançada d’arreu de Catalunya amb revisions de gas innecessàries, falses o inexistents i que en algunes ocasions van coaccionar les víctimes, bona part de les quals patien demències o malalties.  Els “lladres” actuaven d’una manera molt depredadora, ja que van arribar a visitar una de les víctimes 30 vegades en dos mesos. L’organització criminal era liderada per dues persones d’origen libanès, pare i fill, que actuaven des del 2012 amb impunitat. Els operaris de gas treballaven amb la cobertura de societats mercantils legalment constituïdes per testaferros. Quan tenien coneixement que l’empresa podria estar sent investigada, la tancaven i n’obrien una altra al cap de poc temps… L’assumpte podria semblar-nos llunyà, que això només succeeix a les grans ciutats. Res més lluny de la realitat. Passa a Igualada. I no sempre té a veure amb el gas, del que també se’n tenen notícies de casos a la ciutat. Per exemple, en millorar la qualitat de l’aigua.

Recentment, La Veu ha tingut contacte amb una persona, filla d’una víctima, que ha explicat fil per randa tot el que li va succeir a la seva mare fa molts pocs dies.
Un cas recent a Igualada

“Un noi que anava per la Rambla va aturar la meva mare, que té 76 anys i va amb bastó, i li va dir que si li donava les dades entraria en el sorteig d’una nit d’hotel. La mare volia passar de llarg, però el noi li deia que era la seva feina, que si us plau, que sinó no cobraria”, ens explica. Com que la gent gran acostuma a claudicar fàcilment, va acabar donant les dades.
Insistència reiterada dels venedors

A l’endemà va rebre una trucada. “Una noia li va dir que vindrien uns nois a fer una prova de qualitat de l’aigua. La mare li va dir que no, que els seus fills li han prohibit que vinguin estranys a casa, però la noia es va enfadar i li va dir que ho havia contractat, que ja s’havien desplaçat, que per culpa seva perdrien diners…”. Els operaris van acabar presentant-se, però a casa, amb la mare, hi havia la filla.

“Els vaig esperar a l’ascensor i els vaig dir que de cap manera entrarien a casa meva. Però no es movien. Em deien que eren treballadors que feien la seva feina i que havien d’entrar. Vaig haver d’avisar un cosí meu perquè vingués a ajudar-me. Va sortir la veïna a dir-los que fessin el favor de marxar. Però no volien. Vaig trucar a la policia, davant d’ells, i ni així. Finalment vaig donar a la policia la matrícula de la furgoneta on anaven i llavors van pujar a l’ascensor i van baixar al carrer”, en explica la filla, que no vol donar el seu nom públicament.

La filla, que no viu a Igualada, va marxar al cap d’una estona… i els operaris van tornar a trucar el timbre!. “Sort que hi havia el meu cosí i els va dir que fessin el favor de marxar d’una punyetera vegada. Després hem sabut que han anat a molts domicilis de la zona on viu la meva mare, rodalia del centre cívic dels antics Maristes”.

L’estafa consisteix en què els “operaris” fan una suposada prova d’aigua. Venen un sistema d’osmosi per uns 3000 euros. Busquen gent gran, fan una venda a domicili molt agressiva i ja porten els papers del banc per tal que demani el crèdit i signi els papers…

Hi ha opcions per fer-se enrere si ha signat

Molta gent pensa que, en haver signat, ja està “enganxada” i no pot fer-se enrere, però això no és així.

Segons l’Agència Catalana de Consum, hi ha 14 dies per desdir-te d’un contracte de compra. La filla de la víctima ens explica que “vam parlar amb els Mossos i diuen que no hi poden fer res, que no es ètic el que fan però no cometen cap il·legalitat, ja que el “client” signa “voluntàriament”… Tot plegat un problema real que tenim al costat de casa, i del que convé estar-ne informat. Si es troba amb quelcom similar i desconfia, posi’s immediatament en contacte amb els Mossos trucant al 112.
Recomanacions per evitar estafes de falsos revisors

Per evitar estafes com aquestes, els Mossos recorden que les revisions obligatòries de gas sempre són comunicades per correu aproximadament un mes abans. Davant de qualsevol dubte, recomanen trucar a la companyia per confirmar-ho. El cobrament de les revisions mai les farà la persona que realitza la inspecció, sinó que es cobrarà a través de la factura del gas.

Aconsellen demanar sempre la identificació al personal de companyies d’aigua, llum, gas o telèfon i, en cas de dubte, no deixar-lo passar o trucar a un familiar. També recomanen no lliurar documentació amb dades de caràcter personal. Amb l’excusa de conèixer el consum o de comprovar si les dades són correctes, poden demanar un document o una factura. Els Mossos demanen que no es mostri aquesta documentació, ja que les dades poden ser utilitzades per a finalitats delictives. López ha ressaltat que les recomanacions van dirigides a les persones grans i també als seus familiars.