Es presenten les Vies Blaves per “connectar pobles i persones amb el patrimoni cultural, gastronòmic i arquitectònic”

82

El president de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, ha presentat aquest dimarts la finalització de la redacció del Pla director urbanístic (PDU) de les Vies Blaves, que s’aprovarà de forma inicial aquest mes de març. El projecte, que la corporació impulsa des del 2016, recuperarà les lleres del rius Llobregat, Anoia i Cardener adequant-hi 300 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats, com la bicicleta o el cavall.

Pioner al sud d‘Europa per la seva envergadura, el projecte de les Vies Blaves posa en valor la natura i el patrimoni de les comarques de Barcelona per convertir-los en motor d’atracció turística a l’interior del país.

Durant l’acte, el president de la Diputació, Marc Castells, ha destacat la capacitat de les Vies Blaves de. Territoris que mai s’havien comunicat ara ho podran fer i municipis que han viscut d’esquena al riu deixaran de fer-ho”. Les Vies Blaves permetran recuperar camins històrics i farà accessibles a la ciutadania espais naturals desconeguts.

Recuperació patrimonial

Les Vies Blaves també posaran en valor els actius patrimonials de la demarcació, donant-los encara més visibilitat i facilitant accessos alternatius. És el cas del conjunt monumental de Cardona, el projecte cultural i turístic Mont Sant Benet de Sant Fruitós de Bages o el barri del Rec d’Igualada.

Innovació en seguretat

El projecte de les Vies Blaves inclou mesures pioneres en l’àmbit de la seguretat. La Diputació de Barcelona ha començat a treballar en un protocol de senyalització activa de tot el recorregut, amb la instal·lació de pals de seguretat que informin sobre el traçat de les vies, un sistema d’informació a la ciutadania únic a tot l’estat.

Tot el recorregut de les Vies Blaves, habilitat únicament per a vianants i vehicles no motoritzats, preveu punts d’accés als equips d’emergència en cas de necessitat.

Un projecte per a més de 5 milions de persones

Les Vies Blaves passaran per una seixantena de municipis millorant l’accessibilitat a 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits i 8 espais turístics. Tot aquest àmbit té un àrea d’influència de més de 5 milions de persones, el 70% dels catalans, que hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància.

Amb un pressupost d’execució previst que es calcula en 60 milions d’euros, el projecte representa segons el president de la Diputació de Barcelona, “els milions més ben invertits de la història de la corporació. Donaran autoestima al territori i seran una injecció de salut amb un efecte multiplicador: generaran economia, progrés i llocs de treball” ha afegit Marc Castells.

Pel que fa al seu impacte turístic, el recorregut de les Vies Blaves inclou més de 5.000 places d’allotjament, entre hotels, pensions, allotjaments rurals, alberg i càmpings. Si ens fixem en la seva àrea d’influència, la xifra puja fins a 10.000 places d’allotjament.

Via Blava Anoia

La Via Blava Anoia començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola, al municipi de Jorba. Passarà per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Martorell. Amb un total d’aproximadament 70 quilòmetres de llargada i 12 possibles portes, requerirà una inversió d’uns 9 milions d’euros. Actualment ja es disposa del projecte constructiu dels primers 19 quilòmetres de tram d’aquesta via.