Entrevista a Josep Maria, Jordi i Josep Basols, la família que regenta el Garatge Montserrat des del 1957

111

“El futur, de moment, és l’híbrid”

La família Basols és la propietària del Garatge Montserrat des del 1957. Actualment en Josep n’és el director, després que fa cinc anys ho deixés de ser, per jubilar-se, el seu pare, en Josep Maria. Enguany, doncs, el Garatge Montserrat arriba al 60è aniversari en plena recuperació del sector de l’automòbil.

Quins van ser els inicis del Garatge Montserrat?

El garatge va ser inaugurat el 1957. Quan vam comprar el local no hi havia ni carretera al principi. Començàvem amb Citroën i els camions Barreiros. Abans no es contemplava tenir dues marques i vam decantar-nos finalment per Citroën i vam estar 30 anys amb ells. El local ha anat tenint molts canvis, d’organització interna i de façana. El nostre pare ens va deixar el negoci de molt joves. Ens aconsellava però ens deixava fer molt i prendre les decisions que creguéssim.

Quan vau fer el canvi a l’Opel, que és com actualment coneixem el local?

El vam fer el gener del 84. Vam fer el canvi perquè Citroën estava passant uns anys molt dolents. En aquell moment molta gent va fer el canvi. La majoria de l’actual xarxa Citroën del país va fer el mateix canvi aquells anys. Opel havia inaugurat una fàbrica aquí al 1980 i això va ser l’explosió de la marca. Estàvem acostumats a haver de vendre el producte i en canvi recordo que el primer Opel que vam vendre el client em va dir que no calia que li expliqués res, que ja sabia que era bo.

Quines marques inclouen ara mateix el grup?

Amb l’arribada de la crisi, a finals del 2007, ens vam reajustar i vam creure que havíem d’agafar més base per poder subsistir. Ens vam quedar el concessionari de la Seat al 2011, i al 2013 també vam incorporar la Hyundai. Amb això, Chevrolet va decidir que marxava d’Europa, quan nosaltres ja teníem preparada l’ampliació del local. Més recentment vam adquirir el concessionari de Fiat, Alfa Romeo i Jeep, que funciona com un bloc únic. Ara fa dos anys ens vam proposar l’adquisició de la Toyota, ja que està venint un canvi molt revolucionari i volíem una marca líder en la tecnologia híbrida. Volíem assegurar el futur i de moment el futur és l’híbrid. Després ja veurem com es diu el futur però de moment és aquest. Ens faltava la marca líder en tecnologia híbrida i ho vam tenir clar.

Com està actualment el mercat automobilístic?

Fins al 2015 no s’ha començat a aixecar. Espanya està al 80% de recuperació. Arribar al milió i mig de vendes com havíem tingut abans potser no hi arribarem, tot i que ara estem al milió dos-cents mil. Comarcalment és extrapolable ja que, en general, és un mercat molt pla a nivell estatal. Si que és veritat que Catalunya marca diferències i quan hi ha crescuda som els primers en créixer, però quan hi ha caiguda som els primers en caure. Amb la comunitat de Madrid passa igual. Si no succeeixen coses externes com aquesta crisi que afecta a tots els sectors, l’automobilístic és un negoci amb una estabilitat contrastada.

Quin tipus de cotxe es ven més actualment?

L’estrella és el SUV. Cada marca ofereix algun tipus de SUV però amb diferents característiques i això fa que cada marca trobi els seus clients. Dins els SUV hi ha gammes diferents i per això no ens fem competència. Les marques s’estudien molt bé entre elles i intenten no trepitjar-se. Aquest tipus de cotxe és el futur. Còmode, alt, segur, fàcil de carregar i descarregar. És el referent a totes les marques.

Quants anys li queden a la gasolina?

De gasolina n’hi ha per anys. De gasoil, molt poc. Per la contaminació que produeixen. Els grans motors seguiran sent gasoil, com els vaixells. Però en les zones urbanes el dièsel desapareixerà ràpidament. La gasolina no, amb les noves tecnologies i nous motors, s’emet cada vegada menys. Això sí, motors petits amb poques emissions. Pel que fa a les reserves, van apareixent noves reserves arreu del món.

Els cotxes elèctrics acabaran sent la normalitat?

Per la informació que ens arriba, creiem que no hi haurà una sola línia d’energia. Hi haurà tres o quatre fonts d’energia i segons la teva necessitat aniràs amb un o un altre. Si vius a la ciutat aniràs amb un cotxe elèctric, i si et mous molt tindràs un híbrid. Però hem d’assimilar tots una cosa. La font principal d’ingressos de l’estat espanyol són els impostos en el combustible. L’elèctrica és barata, però és ara. El 50% del preu de la gasolina són impostos. L’estat ha de recaptar per un lloc o per un altre. El sector elèctric acabarà tenint el gravamen d’impostos elevat.

Quin criteri predomina entre els compradors a l’hora d’escollir un cotxe?

Un dels criteris bàsics per sort és el de la contaminació i el consum. La gent té aquest punt de racionalitat. Volen que la vida del cotxe i el seu manteniment sigui barat. No hi ha un criteri concret per triar un cotxe, però som llatins i l’estètica aquí segueix tenint un pes important. Això sí, ara menys. El motiu econòmic segueix sent important, i la línia també, i la tècnica i la seguretat cada dia s’imposen més. Abans dominava l’estètica moltíssim. Ara les marques s’han d’esforçar amb tot. Cada dia hi ha més marques i si hi ha vuit o nou criteris que el client té en compte per triar un cotxe, les marques volen ser les primeres en cadascuna d’elles.

Otger Gabarró