Entrevista a Jordi Comellas, director del festival Zoom

42

“Al Zoom el públic trobarà les millor estrenes de telefilms”

Soc nascut Igualada però actualment visc a Sant Martí de Tous. Vaig estudiar Ciències Econòmiques a la UAB i posteriorment Cinema a Barcelona, que m’ha permès fer la feina que m’agrada. En aquests moments treballo en el món de la producció. Fa 15 anys, juntament amb l’Anna Cervera, vam crear el Festival Zoom.

Enguany el Zoom celebra 15 anys. Com van ser els seus inicis i quina ha estat la seva evolució al llarg d’aquests anys?

Quan pretens fer alguna cosa nova, els inicis sempre són complicats. Ens hem de situar l’any 2003, en context que hi havia de ficció televisiva. Va ser l’inici d’una aventura de fer un festival a Igualada que no hi era, però que tenia un precedent, el Festival de Cinema Amateur. La veritat és que gràcies a l’Ateneu Igualadí que va creure en el projecte, l’Anna Cervera i jo -que estem al capdavant del Festival des del seus inicis- van començar a treballar-lo. Teníem clar que no havia de ser un festival de cinema, sinó una cosa diferent i en aquells moments jo estava treballant en tvmovies i amb el productor igualadí Paco Poch i va ser ell qui em va fer veure que aquest era el camí que havíem d’agafar, i ens hi vam llançar. Vam preparar el projecte i el vam anar a presentar a diversos llocs, dels quals sortíem profundament deprimits, perquè ens deien que no interessaria; però no vam desistir. Per sort la ficció televisiva va anar evolucionat i el fenomen va anar augmentat tant en qualitat com en quantitat. Al món de la televisió s’hi van anar incorporant actors i directors que fins aleshores només feien cinema i van apostar per als nous formats. L’evolució ha estat molt gran.

El Festival ha de seguir evolucionant de cara al futur?

Sempre ha anat evolucionant, com ha fet durant aquests quinze anys, mantenint però la columna vertebral que és la ficció, que són les tvmovies, les sèries… és el nostre adn. Hem de pensar que el Zoom és l’únic festival d’aquestes característiques no només a Catalunya, sinó a l’estat espanyol. Ja en l’edició de l’any passat hi vam incloure diversos formats televisius: entreteniment, informatius, noves tendències, nous concursos, i no només creats per a televisió sinó també per a altres formats com pot ser internet, tablets, mòbils… La manera de consumir televisió ja no és com era i hem d’incorporar aquestes noves produccions.

El festival aposta clarament per la formació dels joves amb el Talent Campus.

Sí, això també va lligat amb la incorporació dels nous formats i l’aposta per aquest nou talent emergent. Aquest projecte neix enguany amb la idea que creixi i es converteixi en un punt de referència de la recerca d’aquest nou talent.

Què trobarà la gent al Festival d’enguany?

Trobarà les estrenes de la producció catalana en telefilms, trobarà una petita mostra dels millors telefilms que s’estan fent a Europa en aquests moments, encara que, malauradament, per una qüestió estructural només són quatre dels vuit de la Secció oficial. Podran gaudir de més de vint estrenes estatals, internacionals i locals, per a les quals tenim la secció Km0 en què es projecten treballs fets per gent de casa nostra. Enguany, entre d’altres, comptem amb un documental d’Apinas, en l’any del 50è aniversari i un altre dels Reis d’Igualada. També són molt interessant les Zoom Class: classes formatives adreçades a estudiants, que són un luxe per a ells. També es podrà visionar realitat virtual en un format petit, curtmetratges, webseries… Un total de 45 produccions durant 5 dies a Igualada.

Us arriben moltes propostes?

Ens arriben moltes propostes, de les quals n’escollim les que ens semblen millors. Malauradament només en podem triar 8 i d’aquestes prioritzem la producció catalana per a la qual som la plataforma de sortida. Un exemple clar d’això són les produccions que es presenten enguany, El nom de Joel Joan, que és la que obrirà el Festival i Vida Privada de Sílvia Munt, de les quals comptarem amb la presència de tot l’equip, perquè per a ells és la presentació oficial.

Quin tipus de públic sol assistir a les projeccions?

El públic que hi assisteix és molt heterogeni. Ve gent de la comarca sobretot i també gent de fora. La incorporació enguany de l’Ateneu Cinema confereix un punt de qualitat a les projeccions que és molt important i que s’agraeix. També cal tenir en compte que el preu de les entrades és inferior a les sessions de cinema habituals. Durant la setmana ve més gent gran, simplement per un problema d’horaris. El cap de setmana el públic és més variat i la gent jove ve especialment a la projecció del capítol de Merlí. Intentem arribar a tot tipus de públic.

Igualada és una bona seu per al Festival Zoom?

És una pregunta que ens hem fet moltes vegades però sempre ens hem respost que l’aposta pel territori també és important. I tampoc som tan lluny de Barcelona. Malgrat que estructuralment Igualada és un problema -només tenim un hotel, només tenim una sala de cinema- la nostra aposta és fer-lo a la ciutat.

El món de les sèries televisives està en auge. Podem dir el mateix de les tvmovies?

La veritat és que la crisi econòmica va ser mortal per a la producció de cinema per a televisió però les que es fan han guanyat en qualitat, sobretot aquí a Catalunya. Per altra banda hi ha una aposta molt més forta per les sèries, ja que econòmicament parlant, si la sèrie funciona, el rendiment és molt elevat.

Cristina Roma