Entrevista a Ignasi Farré, propietari de la llibreria Aqualata

69

“Tot públic té el seu llibre. Hi ha llibres per a tothom”

Sóc nascut a Esterri d’Àneu, però actualment em sento igualadí. Aquest agost farà 28 anys que vaig obrir la llibreria Aqualata al carrer de Sant Josep. Abans de viure a Igualada era funcionari, treballava a la Generalitat, però la feina no m’agradava. La meva il·lusió era poder obrir una llibreria i quan va sorgir l’oportunitat, no vaig dubtar.

Què et va portar a obrir una llibreria?

Jo treballava de funcionari a la Generalitat però no m’agradava la feina. I com que sempre havia volgut tenir una llibreria, amb l’ajuda econòmica del meu pare vaig poder engegar el projecte de la meva vida. Evidentment de la feina de funcionari trobo a faltar una sèrie d’avantatges: l’horari, la seguretat, les vacances… però no em penedeixo gens de l’aposta que vaig fer en el seu moment.

És complicat tenir una llibreria, actualment?

Penso que és complicat perquè tot és més complicat. La llibreria té uns hàndicaps i uns avantatges. Tenim la sort que hi ha el preu fix, amb la qual cosa no entrem en la guerra de preus d’altres sectors però el que sí que és veritat és que la gent llegeix cada cop menys, malgrat la bona tasca que s’està fent des de les escoles i des de les famílies. Actualment les xarxes socials i les sèries estan omplint uns espais que abans la gent dedicava a la lectura. Llegir requereix un esforç i unes ganes de posar-s’hi i la gent potser opta per entreteniments que són més fàcils i que els omplen igualment

Els igualadins comprem llibres? De quin tipus?

Bàsicament novel·la i el que sí que fa uns quants anys que es manté força bé és la literatura infantil i juvenil. Hi ha molts pares conscienciats que s’ha de llegir i venen a la llibreria amb els seus fills perquè els nens vegin l’oferta i triïn. El que no sé és la quantitat de llibres que es llegeixen perquè, per exemple, per Sant Jordi, es compren molts llibres però hi ha un percentatge elevat que no es llegeix i això ho veiem pels pocs exemplars que es venen a canviar. Molts dels llibres que es regalen es queden als prestatges sense llegir.

Quin tipus de client és el més habitual a la llibreria?

Hi ha des dels nois joves que són seguidors de còmics, de sèries de llibres juvenils, de fenòmens literaris. Hi ha pares que diuen “és que només llegeix això!”, però aquests nois i noies que avui només llegeixen això evolucionaran i potser demà tindran un llibre entre les mans. No hi ha un perfil tipus de client sinó més aviat penso que, amb la gran varietat de llibres que hi ha, cada llibre té el seu públic.

A part de les novel·les d’èxit, la gent opta per altres estils com l’assaig, la poesia…?

Hi ha un públic més minoritari que opta per altres estils que no són la novel·la, tot i que ara la poesia s’ha recuperat perquè hi ha gent jove que va començar autoeditant-se i s’han fet un públic. Per altra banda hi ha un fenomen que particularment penso que no és massa bo i que són els youtubers: un youtuber té èxit i immediatament té una oferta d’una editorial perquè escrigui un llibre i si no en sap, li escriuen. És el que ha passat amb molts dels autors mediàtics també. Les editorials el que volen és èxit i moltes vendes.

Però aquests tipus de llibres són aquells que es compren i després s’obliden.

Sí però també se n’obliden molts d’altres. Els llibres que llegim també depenen de l’estat d’ànim en el moment en què ho fem o de l’època de la nostra vida. Penso que és molt important aprendre a rellegir els llibres que ja tenim perquè a vegades ens generen noves sensacions que abans no ens havien produït. Però com que hi ha un allau tan gran de novetats, sempre pensem en comprar de nou i no en tornar a llegir allò que ja tenim.

El llibre digital i el llibre en paper poden arribar a conviure?

De fet conviuen. Jo crec que el llibre en paper no morirà, altra cosa és si es vendrà pel canal tradicional de llibreria o es vendrà per internet. El llibre digital té els seus avantatges i en un futur pot complementar-se amb noves sensacions per al lector. Penso que el digital evolucionarà, serà més ric i aportarà més coses.

Diumenge és Sant Jordi, el dia del llibre. Com es presenta?

Tant per al nostre ram com per al ram de les flors no és un dia massa bo en caure en diumenge, però com que no hi podem fer res només esperem que no plogui. Penso que es treballarà més durant la setmana per la gent que comprarà el llibre per avançat i que la Diada serà més tranquil·la que quan és en un dia feiner. Això té l’avantatge que nosaltres podrem atendre millor el client.

Quin tipus de llibres sol comprar la gent per Sant Jordi?

Hi ha un percentatge important de llibre infantil i juvenil i després el que mana per sobre de tot és la novel·la. De novel·la penso que es vendrà molt Patria, en castellà; en català un dels més venuts serà el recull de contes de Jaume Cabré i després vindran els autors que ja tenen nom: Xavier Bosch, Pilar Rahola… Els nens són molt fidels a les col·leccions que ja coneixen. I els joves buscaran llibres amb temes basats en l’amor o en històries de distòpia. Tot públic té el seu llibre. Hi ha llibres per a tothom.

Cristina Roma