Entrevista a Eduard Llorens Marsal, membre de l’equip Toro Rosso de la Fòrmula 1

380

“Un cotxe de Fòrmula 1 és com un ordinador amb rodes”

Sóc igualadí i tinc 24 anys. Ara mateix volto per tot el món cuidant-me de les rodes del cotxe de Carlos Sainz Jr., de l’equip Toro Rosso al Campionat Mundial de Fòrmula 1. Un dia vaig adonar-me que el món del motor m’apassionava molt, i avui sóc Diplomat en Esport de Competició per l’Escola Tècnica Monlau de Repsol.

Això de veure i viure en primer pla la Fòrmula 1 ho voldria moltíssima gent. Deus estar en un núvol…
Sí, i tant! Ara ja vaig aterrant, perque farà cinc mesos que vaig començar. El cert és que hi ha dies que obro els ulls i, quan veig tot el que hi ha al meu davant, encara no m’acabo de creure en el lloc en el que estic. És sensacional.

Estudiaves a l’Escola Pia d’Igualada, vas a la Universitat… i de cop i volta fas un canvi de xip. És així com va començar tot?
Més o menys sí. Jo estava ja estudiant a la Universitat una carrera d’Enginyeria Industrial, però estava desmotivat, no m’acabava de fer el pes, i vaig decidir fer-me un plantejament, reflexionar què era el que de debó m’agradava a mi… Sempre m’han agradat les carreres
de motor, ja sigui de motos com de cotxes. Ho vaig sopesar molt, i, sí, al cap de dos anys vaig fer el canvi. I, de fet, no tenia massa experiència prèvia. Vaig mirar quina escola era la millor, i aquesta és la Monlau, que dirigeix el mànager de Marc Márquez. És un centre
de prestigi, amb molts anys d’experiència en l’esport de competició.

Quin canvi, no? D’Enginyer Industrial a Mecànic d’Alta Competició.
Sí, molt. Però de seguida vaig comprovar que m’ho passava molt més bé. Enginyeria Industrial és un estudi molt més difícil i exigent, és cert, però per a mi el més important era que gaudís del què estava fent.

El món de la Fòrmula 1 està ple d’electrònica i d’ordinadors. Tan diferent és de la mecànica tradicional?
Hi ha moltíssima tecnologia, la veritat és que m’he quedat molt sorprès. M’ho imaginava, però no a tant alt nivell. Mira fins a quin punt mana la tecnologia que he arribat a veure que l’enginyer és qui li diu al pilot, per ràdio, que avançi a qui té al davant, en un moment
precís. Tot està calculat… Els primers dies deia que un cotxe de Fòrmula 1 és un “ordinador amb rodes”. Té milers de sensors, i sempre hi ha enginyers que t’ajuden i t’orienten… En el camp de les motos no hi ha tanta tecnologia.

Es veu que els idiomes han estat clau per aconseguir un lloc a laFòrmula 1.
Sí, són superimportants. Has de saber anglès al 100%. Sí o sí. Encaraque no siguin anglòfons, allí tothom parla anglès per comunicar-se. A mi el que m’ha ajudat molt és l’italià. Jo el vaig començar a aprendre fa un parell d’anys perque sabia que era una llengua molt important en el món de les carreres, moltes empreses de motos i de cotxes de competició són italianes. És fàcil d’aprendre. Així que vaig enviar el currículum a Toro Rosso en italià, i em van cridar. L’entrevista també la vam fer en italià.. Per sort em va anar molt bé, no hi havia paraules complicades! A l’equip el 80-90% de la gent són italians… Visc a Faenza, prop de Bolonia, però això és un dir, perque només hi sóc cinc dies al mes. Cinc dies més a Igualada, i la resta viatjant… Entre muntar i desmuntar trigues molts dies.

És veritat que la Fòrmula 1 mou tanta gent dins un equip?
Mira, la meva escuderia és Toro Rosso, que va comprar Red Bull fa uns anys. De fet, és el mateix nom, Toro Vermell, però en italià. A l’empresa deuen treballar unes 500 persones, i els que anem a les carreres, unes 80. Moure tanta gent per tot el món requereix una logística molt important, no només en els viatges, sinò també quan estàs al circuit. Dins de l’equip, jo sóc l’encarregat de les rodes del cotxe de Carlos Sainz.

Tan importants són les rodes en un cotxe de Fòrmula 1?
Sí, tenen tanta tecnologia en la seva fabricació que el que et diuen va a missa, com aquell que diu. Aquest any els pneumàtics han guanyat en importància perque els han fet més amples, i el motor l’han redu-t. S’han fet moltes coses sempre per guanyar temps, per a ser més ràpids, i van considerar que una manera era fer un pas per corba més àgil. Pirelli es va posar en contacte amb mi perque això implica, és clar, a les rodes. Són molt maques, com les dels cotxes dels anys 80, molt grans. Pesen més, però la diferència ha estat espectacular.

També tens temps de veure el “glamour” que hi ha al circ de la F1, o els que penqueu no podeu mai?
És cert que hi ha sempre molts famosos convidats, això del “glamour” és molt real. A mi m’han preguntat a vegades per rumors i aquestes coses, però jo d’això no me n’assebento. A Austràlia, la meva primera carrera, vaig tenir la Nicole Kidman a un metre!

Els pilots són accessibles?
A aquestes altures ja m’he trobat amb tots alguna vegada. Sempre saludo, i la majoria te’l tornen. Fernando Alonso, per exemple, és molt simpàtic.

Déu n’hi do Toro Rosso aquest any. Aneu molt bé.
Sí, estem molt amunt en el Mundial de Constructors, que per als equips és molt important, i els que tenim per davant tenen més pressupost que nosaltres. El Carlos Sainz ho està fent molt bé, hem tingut bones actuacions, com un sisè lloc a Montecarlo, que ens va fer a tots molt contents. L’objectiu és ser regulars, anar sumant punts, però la sort també és molt important. Tant de bo poguem aconseguir un podi.

 

Jordi Puiggròs