Entrevista a Bonaventura Claramunt, ciclista i constructor

248

“És molt important una bona preparació psicològica per assolir un objectiu, moltes vegades més que la preparació física”

Em dic Bonaventura Claramunt , tinc 43 anys, visc a Sant Martí de Tous i compagino la meva feina de constructor amb el meu hobbie de ciclisme.Quines posicions i/o premis has guanyat en el món de la BTT?

A part d’alguns podis en curses populars, els més destacat són una victòria d’Etapa en categoria mixta a la Titan Desert i una tercera posició a la general de l’any 2016. També dues victòries de dos etapes a La Vuelta a Ibiza en categoria mixta i una segona posició de la general.

A quines curses a nivell mundial t’has presentat?

He tingut la sort de poder participar a curses que tenen repercussió a nivell mundial com poden ser la Titan Desert al Sàhara, l’Iron Bike als Alps Italians, l’Andalucía Bike Race, la Costa Blanca, la Vuelta a Ibiza, la Volcat, alguna cursa de la Copa Catalana Internacional, la Vuelta a Aragón…

Cada quan vas a fer competicions? Són per etapes? D’un dia? Voltes?

M’agrada molt pedalar i les competicions em permeten descobrir entorns desconeguts per això m’agrada fer-ne sovint i del format que sigui, tant d’un sol dia, com non stop, per etapes, cicloturistes…

Com compagines la feina amb l’entrenament i les competicions?

La feina m’omple la major part de la meva vida per això tinc molt clares les pautes a seguir, marcant molt clarament els horaris d’entrenament i mirar de complir-los. Acostumo a entrenar tot l’any dos dies entre setmana faci fred, sigui de nit o faci molta calor. I tant dissabte com diumenge aprofito el màxim d’hores per pedalar.

Tens algun patrocinador?

Algunes empreses m’acompanyen en aquests grans reptes que em marco. Empreses com Four Factors sportwear que em fabrica la roba que utilitzo, petites empreses com Practics, instal.lacions Jaume Marçal, Bike Horizons, Anhel joieria d’autor, Pansalud i construccions Bonaventura Claramunt. L’ajuda de l’equip amb el que corro Bike Garraf RT també és molt important però la part més gran de la meva equipació va destinada a les sigles AESWH (Associació Espanyola de la Síndrome de Wolf Hirsch-Horn).

Quina importància té l’equipació en aquest esport?

La roba que s’ha de dur en proves de curta durada no és tant rellevant com la que utilitzo en grans reptes com la Titan Desert o l’Iron Bike on si que pren gran importància pel nombre d’hores que estàs a sobre de la bicicleta. Per això en aquest tema confio en la empresa igualadina Four Factors Sportwear, que em proporciona roba d’altíssima qualitat que s’adapta perfectament a les meves necessitats.

Et prepares psicològicament o mentalment per fer aquestes proves tan dures?

Si que es cert que la importància d’una bona preparació psicològica es clau per assolir un objectiu, moltes vegades més que la preparació física. Aquesta faceta la treballo moltíssim per patir el menys possible quan em trobo sol, tant al mig del Sàhara com als pics més alts dels Alps.

Quan vas a les curses, tu ets el mecànic i per tant has d’espavilar-te amb els coneixements de la mecànica i les eines que has de portar a sobre o tens un equip de professionals que et vetllen i t’assessoren?

Les meves 4 participacions a la Titan Desert han sigut en categoria Adventur (sense assistència mecànica ni de fisioteràpia) i això fa que els coneixements de mecànica siguin crucials, tant al finalitzar les etapes com durant les mateixes.

És important saber de mecànica de bicicleta abans de ser un bon corredor?

Imprescindible diria jo, s’ha de conèixer la maquina, saber escoltar-la per prevenir possibles desgavells i això s’aconsegueix, sabent de mecànica.

Quan fas curses com i de que t’alimentes?

L’alimentació per un esportista es un estil de vida, menjar sa, equilibrat i el mes natural possible fa que tot sigui més fàcil. Per un ciclista, el pes és importantíssim. Durant les curses de llarga durada, m’alimento a base de barretes energètiques riques en hidrats de carboni i proteïnes i també de moltes sals minerals per una optima hidratació.

En aquestes curses, es fan controls mèdics i d’antidopatge o has de portar un certificat mèdic quan fas la inscripció?

Amb la llicència de corredor ja va implícit el certificat mèdic de la federació, en algunes de gran dificultat física et demanen certificats més específics i si, en moltes fan proves antidopatge, tant als primers classificats per categoria com a corredors a l’atzar.

Col.labores en organització de curses?

I tant. A Sant Martí de Tous amb una colla de companys, l’ajuda de l’ajuntament i de mes de 100 voluntaris del poble, organitzem la Hivernal del Panna el Bandoler. Una pedalada i cursa de running amb 5 circuits i obert a tots els públics, des de pedalada familiar a proves pels més valents…

Com veus la comarca per practicar BTT ? El terreny i climatologia és bona per practicar aquest esport?

La meva opinió és que ho tenim tot per ser dels millors llocs d’arreu per la practica del BTT, però és que la gent que ha vingut per aquí des de diferents indrets opina el mateix, un indret privilegiat, de camins i corriols per fer rutes i circuits al·lucinants.

Explica’m a grans trets aspectes tecnològics de la bicicleta rígida i de doble suspensió. Quines diferències hi ha en cadascuna d’elles?

Jo disposo de una de cada i tinc molt clar per a què ha de servir cada una i com han de ser. La rígida ha de ser el més lleugera possible per assolir els millors resultat en curses curtes i la doble esta mes enfocada a curses de llarga distància, non stop i per etapes.

És possible ja el canvi electrònic en bicicletes de BTT com hi és ara a les bicicletes de carretera?

Sens dubte, la meva bici de doble suspensió ha anat equipada amb tecnologia electrònica fins ara, des de la transmissió, bloqueig de suspensions i activació de tija telescòpica per bluetooth. Una exquisidesa innecessària.

Tenen futur les bicicletes BTT elèctriques? Com ho veus?

Ja som a aquest futur, s’estan posicionant en el mercat de manera imparable, una manera diferent d’apropar-se a la muntanya. De moment no estan en el meu ideari.

Pia Prat