Entrevista a Joan Domènech, president de Fira d’Igualada

75

“Amb la Fira Virtual tindrem ofertes durant tot l’any”

Aquest any FirAnoia torna a l’essència, què representa això?

Hem volgut separar les dues bases que tenia la fira, els expositors situats al Passeig i a Cal Font, i el TastAnoia. Ara amb TastAnoia hem aconseguit fer-li un nom que ja té un valor per si sol i ho separem i així creem dues convocatòries importants. En les dues fires hi afegim activitats, però l’essència i la base són els expositors.

Ja fa 4 anys que es fa al maig, us voleu consolidar en aquestes dates?

Sí, la idea és consolidant-se més o menys on estem ara. Pot ser que balli setmana amunt o setmana avall, perquè hi ha moltes activitats locals i fora de la comarca, i no ens volem trepitjar.

Quina va ser la raó del canvi?

La teoria diu que al setembre tornes de vacances, no tens diners, comença l’escola, la rutina… I a més d’anar just de diners, no tens ganes de comprar ni de pensar en un projecte d’inversió. La teoria també diu que quan comença el bon temps la gent té ganes de fer plantejaments: on aniré de vacances, em canvio el cotxe, arreglaré tal cosa de casa… Sota aquesta teoria vam decidir fer el canvi de dates.

El sector de l’automoció és el que més agraït en surt?

Hi ha dos motius pels quals les empreses van a la fira: per donar-se a conèixer o per vendre. Per tant, podem trobar gent que no ven res però està satisfet, perquè vol donar imatge, proximitat, explicar el producte… En canvi, n’hi ha que venen a vendre directament el seu producte. A més, n’hi ha que el seu producte és atemporal, el que ven finestres el que li interessa és que agafis la seva targeta i el truquis potser al cap de mig any.

El tema de l’automoció, és un sector molt potent que atrau a molta gent. Tenim ofertes especials, hi ha totes les marques, descomptes importants, i sobretot el sorteig de 6.000 euros que fem al moment des de la fira als compradors, que hi ha moltes possibilitats que et toqui.

La gent ho té en compte i s’espera a comprar el cotxe per la fira?

Hi ha gent que la decisió potser la té presa, però s’espera a la fira per aprofitar algun descompte especial. I també n’hi ha d’altres que s’esperen a fer la tria final allà, perquè si dubtes entre 4 models allà els tenim tots, perquè hi ha totes les marques juntes.

Sabeu quants visitants té la fira? I d’on venen?

El que no podem saber és quanta gent passa, al ser un espai obert és impossible. Però sabem que en el moment que vam passar d’interior a exterior vam triplicar o quadruplicar la gent que arribava a passar. Però sí que sabem el percentatge aproximat d’on són, perquè fem enquestes als visitants i als expositors. La majoria de gent és d’Igualada (75%) i comarca (7%), però també tenim gent Barcelona (12%), Lleida (5%) i ja molt poca gent de Girona i Tarragona.

Esteu satisfets amb el nombre d’expositors que teniu? Ara en teniu menys que fa 3 anys.

Sí, perquè vam decidir reduir els expositors en artesania. Igualada es considera que no és una plaça molt bona per als artesans i per tant, hem volgut reduir-los perquè els que hi hagi puguin fer negoci.

Per tant, esteu satisfets amb el que oferiu?

Sí, penso que hi ha prou varietat perquè la gent que volti pugui trobar realment el que necessita. És cert que el tema d’internet afecta molt a les fires, per posar un exemple, els comparadors d’assegurances. Ara a la fira en visites un parell, abans tenies les 10 asseguradores i feies la ruta per totes 10. Per tant, per un tipus de negoci la fira ja no genera tant interès. Tot i així, hi ha molts tipus de negoci que els interessa la proximitat que et dona una fira, que no pots tenir a internet. Com les escoles d’anglès, cada cop n’hi ha més, perquè a la gent li interessa saber com són els professors.

FirAnoia és la fira de la comarca, un 55% dels expositors són d’Igualada, però tant sols un 10% de la resta de la comarca. Com és?

Hem de reconèixer que ens costa que vingui la gent de la comarca. També és veritat que el tipus d’empresa que hi ha a la comarca no n’hi ha potser tant que li interessi venir. La indústria no vindrà, la botiga de carrer tampoc… Nosaltres seguirem insistint, perquè sí que podem trobar-ne d’interessants. La fira que aplega més gent de la comarca és FirAnoia, per tant si algú es vol donar a conèixer ha de venir aquí. De mica en mica ho anem aconseguint, aquest 10% fa 5 anys era impensable.

Aquest any estreneu la Fira Virtual, de què servirà aquesta eina?

No crec que sigui un complement de la fira, crec que és una fira que utilitza l’excusa de FirAnoia per tenir durant tot l’any unes ofertes i uns productes al servei de la gent. No volem que sigui un llistat de les empreses, des de Fira d’Igualada serem proactius i ens encarregarem de donar a conèixer ofertes i productes via xarxes socials i enviament de «newsletter». La idea és incentivar aquests expositors a que ens donin ofertes exclusives. Això funcionarà si les dues parts estan d’acord i van a la una. També es tracta de donar caliu i incentius als expositors perquè vinguin, ho oferim amb el mateix preu.

Com ho voleu fer perquè estiguin actius en el tema d’ofertes?

Bàsicament trucant-los. Però nosaltres farem una anàlisi cada mes i els direm a l’empresa quanta gent ha visitat el seu perfil concret, i amb això els podrem dir que si haguessin publicat alguna oferta segurament haguessin enganxat algú. A més, ells no han de fer res, només ens han de donar el contingut.

Tot i així, el sector de les TICS i les noves tecnologies no és gaire present a la Fira.

En tenim algunes, però és veritat que costa que vinguin, els hauries de preguntar a ells per què no venen, ells ho saben. També hi ha molta empresa TIC industrial i per tant no interessa tant a la gent de carrer, també s’ha de mirar què portes i quin públic busques. A mi m’agradaria que vinguessin més TICS evidentment.

Quin benefici en treu com a ciutat Igualada de FirAnoia?

FirAnoia té dos tipus de missions, una és ajudar a la gent que està exposant a augmentar les seves vendes, és a dir, millorar l’economia dels expositors de la ciutat i comarca. I l’altra, dinamitzar la ciutat; els dies de fira la gent volta i omple botigues i restauració. I diria més, conèixer la ciutat com a tal, hi ha molta gent que ve de fora que no acostuma a anar a Igualada, el fet de fer-lo venir fins aquí és un ganxo per fer-lo conèixer la ciutat.

Ton Casellas