“Electro-Teixits 1.0”, una extraordinària simbiosi estètica entre el nou i el vell, de l’artista igualadina Marta Guitart i Codina

573

“Electro-Teixits 1.0” contribueix a ser tot un gran projecte per al FineArt Igualada 2019, que s’inaugura aquest cap de setmana i que, enguany, celebra la seva 7a edició amb un nou rècord d’exposicions repletes de les múltiples propostes visuals d’importants artistes.

La cèlebre artista igualadina, resident a Nova York, Marta Guitart i Codina, amb “Electro-Teixits 1.0” ens presenta una sèrie de catorze impressions digitals sobre lona -d’una mida espectacular (de tres per quatre metres) que conformen una macro exposició oberta a banda i banda del portal del Museu de la Pell, recobrint tots els finestrals d’aquesta planta baixa.

Per a la mostra que ens ocupa, Codina s’ha servit d’un escàner per a crear aquestes imatges; i, atenent a què es tracta d’un aparell electrònic, li ha semblat ocorrent de batejar-la amb el nom de “electro”. Això és, la sèrie “Electro-Teixits 1.0” indaga les prestacions d’un escàner pla quan s’utilitza de manera poc habitual. Retalls de tela, flors de cotó, cons de fils de colors i altres elements relacionats amb la pròpia matèria primera del món dels teixits, mitjançant un procediment de lliure escombrat sobre l’escàner, produeixen tota mena d’imatges abstractes però no absents de significat; aquelles susceptibles d’evocar i recrear l’activitat d’una Indústria Tèxtil que va ser tants anys el veritable motor econòmic de la ciutat d’Igualada. I, és en aquest sentit que els “Electro-Teixits 1.0”, en un escenari tan emblemàtic com el que havia estat l’antiga Fàbrica de Cal Boyer, més enllà de provocar un impacte visual increïble, apunten a ser un homenatge al passat d’una –avui- obsoleta tecnologia. Endemés, val a dir que aquesta obra suggereix una profunda reflexió sobre la dimensió amb què les tecnologies més avançades incideixen en l’individu; i, especialment, en una nova percepció de la fotografia i de l’artista.

Efectivament, el món de la fotografia des de fa temps forma part d’una activa línia de treball en què, fascinada per les tecnologies alternatives relacionades amb la imatge, Codina s’ha sentit summament atreta per les possibilitats creatives de màquines electròniques com: fotocopiadores, escàners, faxos, aparells de raigs X i altres dispositius similars d’unes efectives competències fotogràfiques, però que no estan destinades a ser emprades com a càmeres de fotografia ordinàries. Tot plegat ha contribuït a empènyer-la cap a l’exploració de les possibilitats d’ús –no ortodoxa- d’aquests aparells d’alta resolució en la creació de noves imatges; i, és pel sorprenent abast que li proposen les actuals tecnologies que s’ha anat endinsant de més e més per uns processos creatius tan interessants com atractius.

Carmel·la Planell