El Pla de Mobilitat de la Conca d’Òdena inicia camí

0

pla_mobilitat_02.jpg El vicepresident tercer de la Diputació de Barcelona, Josep Llobet, i el president de la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena, Marc Castells, també alcalde d’Igualada, han signat avui un conveni de col·laboració per elaborar el Pla de Mobilitat Urbana als municipis de la Mancomunitat. És l’oportunitat de realitzar un pla d’àmbit territorial supramunicipal, útil per a uns municipis que constitueixen un territori funcional comú des del punt de vista del sistema de transport i de les relacions de mobilitat que s’hi estableixen. El Pla de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena afecta als municipis de Castellolí, Igualada, Jorba, Òdena, la Pobla de Claramunt, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del camí, que en conjunt apleguen una població de 65.354 habitants. Segons el conveni, l’elaborarà la Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat, i serà aquesta institució qui finançarà el 75 % del seu cost, calculat en 120.000 €. Així, la Diputació hi aportarà 90.000 €, mentre que la Mancomunitat es farà càrrec dels 30.000 € restants. Els objectius principals del treball són analitzar i caracteritzar el sistema de mobilitat actual en l’àmbit d’estudi; realitzar una diagnosi tècnica del sistema on es posin de manifest els punts forts i febles de la mobilitat en els municipis integrants; definir el sistema de mobilitat futur; proposar mesures per potenciar la mobilitat sostenible i segura i complir amb la legislació vigent en matèria de mobilitat, i formular un programa d’actuacions que inclogui una previsió de fases de realització i de costos. El conveni entre la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament que s’ha signat avui va més enllà de formalitzar les aportacions econòmiques, i pretén posar les bases perquè el procés de desenvolupament del Pla sigui eficient i aplicable. Per això el document també contempla aspectes com la creació d’una comissió de treball que integri representants dels diferents ajuntaments implicats en la mobilitat per realitzar la direcció conjunta del Pla; la participació de tècnics dels ajuntaments en un curs de mobilitat; o la incorporació d’aquests a la Xarxa MOBAL, un lloc web dirigit als tècnics especialitzats en aquest àmbit. L’any 2003 va entrar en vigor la Llei de Mobilitat 9/2003, que va ser la primera de tot l’Estat a tractar la temàtica de la mobilitat de manera integral i va suposar un punt d’inflexió en la manera d’enfocar el fenomen de la mobilitat per part de les administracions públiques. Un dels aspectes més importants de la Llei és que promou el desenvolupament dels plans de mobilitat urbana (PMU) com a eina per planificar i gestionar les actuacions en matèria de mobilitat i també perquè permet integrar i coordinar les polítiques urbanístiques. Cal tenir en compte que la llei de mobilitat especifica que les capitals de comarca han d’elaborar un pla de mobilitat urbana i, per tant, Igualada està obligada a redactar-lo, de manera que amb aquest treball es complirà aquesta exigència legal.