El networking

49

Rosaura Alastruey
Especialista en networking professional

El networking és una assignatura pendent per a les dones empresàries, directives i professionals? Veient l’assistència i la gran participació i proactivitat de les més de 40 dones que van viure la Jornada de networking femení de la UEA Inquieta hauríem de dir que no, però malauradament no sempre és així.

Totes les dones a nivell empresarial presentem unes característiques específiques que, sens dubte, ens caracteritzen: treballadores, creatives, implicades, constants, etc… però malauradament, possiblement per “la motxilla” educativa i social que encara portem, ens costa molt comunicar-ho obertament, fer promoció i obtenir aquesta visibilitat tan necessària per qualsevol negoci i carrera professional. I, a més, encara tampoc li donem tota la importància i valor afegit que té el fet de crear potents xarxes de contactes que poden ajudar-nos a impulsar els nostres negocis.

Però què és el networking? Sí, clar, comencem pel principi. El networking professional, i com a mi personalment m’agrada dir-ho, el networking professional BEN FET és com un art. És la disciplina estratègica de construir, però sobretot mantenir relacions, ja sigui professionals o personals, això sí, molt generoses i que impliquin un benefici conjunt per ambdues parts.

I clar, per crear i cultivar relacions lògicament cal… invertir temps. I aquí sembla que arriba el primer problema, moltes vegades escolto… “però jo no tinc temps”. No cal dir que les tecnologies digitals, i LinkedIn com una de les plataformes més potents del networking virtual han facilitat les coses, perquè ja no cal estar lligat només a un horari físic per fer networking. Però lògicament, aquestes plataformes només són una eina complementària i de reforç. El poder-nos mirar cara a cara i compartir una conversa, segueix sent més que necessari per fiançar la confiança necessària que fomenta les relacions creades mitjançant el networking.

En definitiva, està clar, i més que estudiat i contrastat i, fins i tot, jo ho puc ratificar des de la meva experiència professional, que la majoria d’oportunitats arriben per contactes. I potser, si precisem més, per les connexions que vas creant i treballant. Aquí trobem ja un dels punts claus, potser no es tracta tant d’anar acumulant contactes, sinó de convertir-los en connexions, és a dir, més enllà de tenir les seves dades de contacte, poder anar generant una relació i coneixença més profunda que ens permeti saber més i generar oportunitats continuades.

I altres variables a tenir en compte? Per suposat que ha de ser una pràctica CONSTANT i ESTRATÈGICA. Tot i que conèixer persones és enriquidor, està clar que el temps no ens sobra i, per tant, cal saber aplicar-lo bé. I per suposat, tenir en compte que hem de partir d’un BON OBJECTIU i aprendre a dominar la COMUNICACIÓ.