El conflicte del taxi a l’Anoia: no afecta l’activitat però comprenen la situació

92

Tornar de vacances i no trobar-te cap taxi a l’aeroport. Aquesta situació l’han viscuda milers de persones aquest cap de setmana a causa de la vaga de taxistes que ha afectat especialment Barcelona, però també altres grans ciutats de l’Estat. A la capital catalana, per exemple, els taxis no circulen des de divendres però s’han fet veure i notar, deixant els cotxes aparcats en tots els carrils de la Gran Via fent-ne impossible la circulació de la resta de cotxes i afectant el normal funcionament del trànsit a la ciutat.

El sector va iniciar la vaga el passat divendres, després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya suspengués cautelarment un reglament que havia aprovat l’Ajuntament de Barcelona amb el qual pretenia establir límits a les activitats d’Uber i Cabify i reduir les llicències dels VTC a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Aquestes plataformes que controlen moltes llicències VTC, no han arribat a l’Anoia. Tant la Neus Basart, taxista de Capellades, Vallbona d’Anoia i la Torre de Claramunt, com en Ricard Tomàs, taxista d’Igualada, estan d’acord en què aquestes plataformes segurament només s’expliquen en ciutats grans i amb turisme, “no tindria sentit tenir un conductor d’aquesta aplicació tot el dia esperant per l’Anoia a què algun en demanés el seu servei, no hi ha prou gent a la zona perquè els sigui rentable”, explica la Neus. De fet, els dos taxistes han pogut treballar amb normalitat durant aquests dies.

Tot i això, els dos taxistes entenen les reivindicacions dels seus companys de les grans ciutats. La Neus, però, remarca que “la manera com alguns s’han manifestat no m’agrada gens i embruta la imatge de tot el col·lectiu de taxistes, les reivindicacions s’han de fer sense violència”. En Ricard es queixa que “aquestes aplicacions no tenen cap cotxe propi, l’únic que fan és llogar les llicències que van aconseguir a través d’una sentència judicial de fa uns anys i cobrar comissió als conductors a qui els lloguen les llicències”.

Els dos taxistes estan d’acord en què s’ha de canviar la llei per tal de regular millor el servei, però donen prioritat a solucions diferents. Per la Neus, és necessari que el taxímetre estigui regulat, però amb certa llibertat, és a dir, establint uns preus màxims i mínims però que no tothom hagi de cobrar el mateix com ara. No té la mateixa opinió en Ricard, que creu que el fet que el taxímetre marqui un mateix preu per tothom “és bo per l’usuari”. Pel Ricard, és més important que no es concedeixin tantes llicències VTC perquè “per llei per cada 30 taxis només podria haver-hi 1 VTC, però ara mateix això no es compleix”.

On sí que coincideixen és en la necessitat que les competències deixin de ser del govern espanyol i passin a les comunitats autònomes. A més, en Ricard creu que el sector del taxi s’hauria de modernitzar més ràpidament. “L’Institut Metropolità del Taxi s’ha adormit a la palla, s’hauria de treure una aplicació eficient que agrupés tots els taxis de Barcelona, fent-ho tots els usuaris tindrien 10.000 cotxes a punt per recollir-te en 10 minuts”.

A l’espera de saber com es solucionarà la vaga que de moment segueix convocada de manera indefinida, sembla que la solució al conflicte del taxi pot anar per llarg i que aquesta no serà la última aturada del sector.

Vota a l’enquesta de la setmana: et sembla bé la vaga de taxistes?