El “carrilet” entre Igualada i Martorell celebra el seu 125è aniversari

126

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va presidir ahir dissabte a Martorell l’acte de celebració del 125è aniversari de la línia entre Martorell i Igualada de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). En un acte obert a la ciutadania, Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el president d’FGC, Ricard Font; l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Igualada, Jordi Pont, va batejar un tren commemoratiu i va visitar l’exposició commemorant el 125è aniversari de la línia Martorell–Igualada.

En aquest marc, va destacar que “celebrem el que, en el seu moment, va ser una demostració del caràcter emprenedor del poble català”, amb una obra “pensada per portar prosperitat econòmica sobretot a la comarca de l’Anoia, per exportar els fruits de la seva indústria i esprémer al màxim les seves capacitats”. Així, va lloar “l’empenta que van saber tenir tots aquells prohoms” del segle XIX, “que van tenir un somni i el van saber materialitzar”.

Calvet va arribar a l’estació de Martorell Vila amb tren i va pujar a una diligència ambientada al segle XIX, que va fer el recorregut fins a l’estació de Martorell Enllaç. A continuació, ha visitat l’exposició 125è aniversari de la línia MartorellIgualada, de l’historiador Joan Carles Salmerón, i la unitat de tren històric de la sèrie 1003.

Una línia lligada a l’evolució de la indústria a la riba del Llobregat

El 1893 es va inaugurar la línia entre Martorell i Igualada. La seva creació i creixement va estar estretament lligada amb la puixança de la indústria a la riba del Llobregat fins a Martorell i va continuar amb la de la indústria tèxtil d’Igualada i de l’Anoia. Tot i que les primeres iniciatives constructives daten de l’any 1852 des d’Igualada cap a Sant Sadurní, no va ser fins a l’any 1893 quan van finalitzar les obres a la seva entrada a Martorell. Així, el 29 de juliol d’aquell any es va inaugurar el tram entre ambdues poblacions. D’aquesta manera, l’Anoia trencava el seu aïllament i s’integrava en una xarxa ferroviària, embrió de l’actual línia Llobregat-Anoia.

Quan es va posar en servei, tenia estacions a Vilanova del Camí, la Pobla de Claramunt, Capellades, Vallbona d’Anoia, Piera, Masquefa, la Beguda, Sant Esteve Sesrovires i Martorell. A Martorell, la línia enllaçava amb la del ferrocarril de via ampla de Barcelona a Tarragona per Vilafranca. Més endavant, en aquest tram es van posar en servei les de Martorell Enllaç (1912) i Can Parellada (1971). Des del 1912, la línia va enllaçar amb la del ferrocarril de línia estreta de Barcelona a Martorell per Sant Boi de Llobregat.

Els primers anys, el servei es feia només amb 3 trens diaris que paraven a totes les estacions i que enllaçaven a Martorell amb els trens de la línia de Barcelona a Tarragona per Vilafranca. Actualment, entre Igualada i Martorell hi circulen 34 trens/dia, de dilluns a divendres, i 19 trens/dia, els dissabtes i festius.

Pel que fa a la demanda, els primers anys de funcionament la línia transportava poc més de 100.000 usuaris l’any. Actualment, la branca d’Igualada de la línia Llobregat–Anoia transporta més d’1,5 milions de viatgers anuals. Amb aquestes dades a la mà, el conseller Calvet explicava que “a la línia Llobregat-Anoia hem anat invertint molts diners progressivament a l’estil d’FGC, amb intel·ligència, per tenir un servei europeu”. El conseller també va lloar la “qualitat humana” del personal de l’empresa pública.