Cooperar com a estratègia de creixement
C

26 de juliol de 2016

PAULA ARIASLa majoria d’empreses de Catalunya són PIMES, i generalment aquestes petites i mitjanes empreses juntament amb els professionals autònoms es troben amb una capacitat limitada d’inversió, comercialització, internacionalització, formació, innovació… En aquests casos, una de les millors maneres d’augmentar la seva competitivitat és a través d’aliances o acords amb altres autònoms i/o empreses.  La cooperació es pot definir com una estratègia de creixement empresarial en la que diversos autònoms i/o empreses comparteixen els seus recursos per a realitzar projectes de certa envergadura, que normalment estan fora del seu abast de forma individual i que només poden assolir unint forces. En els últims anys, a causa de tot el que ha patit el món empresarial i el sistema econòmic d’aquest país, hem comprovat que tant els uns com els altres s’han vist forçats de manera positiva a fer un canvi de filosofia de les seves relacions, en la que els proveïdors, els clients i fins hi tot els competidors poden ser aliats.  Així la millora de la competitivitat empresarial a través de la cooperació, pot generar diferents tipus d’avantatges:

– Compartir experiències,  coneixements, habilitats i recursos complementaris.

– Compartir contactes, estratègia de màrqueting i expansió internacional, que ens ajuda a arribar a nous mercats.

– Cooperar amb el coneixement i la tecnologia, que poden ajudar a reduir els nostres costos, i la millora contínua de l’empresa.

– Millorar l’accés al finançament necessari pel funcionament i creixement de cada negoci.

– Negociar de forma conjunta davant de proveïdors i establir condicions preferents, arribant a una economia d’escala.

– Potenciar la transferència tecnològica, la investigació, la realització de projectes conjunts, pot ajudar a reduir costos i els riscos.

communitygroupUn dels possibles inconvenients de formar part d’un grup que treballa conjuntament certs temes pot ser que la presa de decisions endarrereixi les accions, i que l’oportunisme i la poca predisposició d’algun dels integrants condicioni l’objectiu final de la cooperació empresarial. Per això, dedicar-hi temps i tenir una bona actitud i predisposició són elements necessaris per a la relació amb els possibles aliats, i amb els que es recomana poder seure a negociar fins arribar a un acord beneficiós per a totes les parts. Com empresari o professional autònom pot ser que et trobis sol, o que necessitis una major dedicació per a poder tirar endavant el teu negoci, que hi centris tots els teus esforços i les teves energies. Per a trencar aquest aïllament, establir aliances de cooperació, accedir a serveis especialitzats, i estar representat en àmbits i fòrums on decideixen qüestions que t’afecten, és imprescindible. Per fer-ho existeixen entitats, grups de cooperació i taules de treball, en les que segur passaràs a formar part d’un gran equip de col·laboradors a través del qual podràs establir la cooperació com a estratègia de creixement professional i com a empresa.

Paula Arias, Gerent de la UEA.

Comparteix l'article:

L'Enquesta

Llegeixes els llibres que et regalen per Sant Jordi?