El comerç de la Conca d’Òdena, unit contra el projecte d’instal·lar un hipermercat a l’antiga fàbrica de Vives Vidal SA

408

Les quatre associacions comercials més importants de la Conca d’Òdena han creat una plataforma a través de la qual mostren el seu rebuig al projecte -anunciat fa setmanes per La Veu de l’Anoia- de la cadena osonenca d’hipermercats Bon Preu Esclat d’instal·lar-se a l’antiga fàbrica de Vives Vidal SA, al carrer Lleida. Així, Igualada Comerç, l’Associació Nou
Centre d’Igualada, la Unió d’Establiments de Montbui, i l’Associació Vilanova Comerç,
s’han reunit aquesta setmana i han elaborat un manifest sota el títol “El model de comerç
que volem”, en el que demanen a l’Ajuntament d’Igualada que “replantegi” la requalificació
dels terrenys per poder permetre l’establiment de l’hipermercat, que inclourà una benzinera, i elabori un “pla estratègic comercial i comarcal”.

Manifest dels comerciants
El manifest literal és el següent: “Sense comerç tampoc hi ha ciutat, és una realitat repetida en nombroses ocasions. Molt lligat amb això, creiem també, que sense un urbanisme comercial intel·ligent i sensible tampoc hi haurà les àrees comercials
urbanes. Cal posar el focus a la ciutat comercial com un lloc singular i irrepetible, amb una trama tan complexa com sensible. Les ciutats necessiten diferenciació, personalitat perquè siguin vibrants, habitables, sostenibles i atractives. En un món altament globalitzat,
hem de posar en valor el treball, la residència, la compra i l’oci, en espais més humans,
amables, vibrants i comunitaris, en els quals el comerç ha de ser un aliat per fer més i millor per la ciutat. El comerç urbà focalitza la seva estratègia en l’especialització de la seva oferta, que és més personalitzada que la que ofereixen les grans superfícies. Per aquest motiu, el valor principal del comerç de proximitat és la seva gran capacitat de centrar-se en els seus clients d’aquest espais, barris i nuclis. Quant al consum, el factor turisme
també és importantíssim i es nota molt. Igual que beneficia a l’hostaleria, també beneficia al comerç. Som una comarca que treballa cada vegada més el seu potencial turístic,
l’efecte multiplicador del turisme és evident, en relació als sectors comercials, sobretot
d’equipament de la persona, i en la restauració i l’alimentació. Ciutat, comunitat, turisme i
comerç són quatre elements que cal abordar des d’una perspectiva integral. El Govern de
la ciutat ha de fer una aposta clara per un comerç de qualitat, adaptat a les necessitats,
pròxim a la ciutadania, competitiu, generador de llocs de treball i de riquesa, un comerç
vertebrador de la ciutat i del territori, un comerç que integri i cohesioni la societat, que faci
“barri”, un comerç innovador, modern i sostenible i també un comerç que respongui a les demandes del turisme de tota la comarca. Amb tot això, el comerç urbà s’està transformant i actualitzant, però necessita competir en igualtat de condicions amb
els altres formats i evitar greuges que el perjudiquen. Un d’aquest greuges i malentesos
és el que afecta a la planificació comercial i urbana moderna. Inventar i fer-se
recognoscible es posa per damunt del ja existent, fins i tot en la valuosa i irrepetible ciutat
històrica. El que necessitem és un urbanisme comercial a escala humana que posi en valor la convivència i la creació de comunitats urbanes. Cadascuna de les noves implementacions de gran format, augmentaria encara més la distància amb el centre comercial, en tots els sentits, socials, veïnals, humans. La ciutat ha d’evitar la desertització comercial i social de les seves pròpies zones comercials. És necessari continuar treballant
per la consolidació del centre comercial urbà existent, i per això, cal que l’actual model
comercial es complementi, i no pas que se substitueixi. Per tots aquests motius el comerç
local està preocupat per les notícies publicades recentment a la premsa local, sobre
la implantació d’una gran superfície a Igualada. Una coneguda marca de supermercats,
Bon Preu Esclat, negocia la compra de l’antiga fàbrica de Vives Vidal SA, al carrer Lleida
d’Igualada, per construir-hi el seu primer hipermercat a la capital de l’Anoia, que inclouria
una gasolinera “low cost”. Un dels esculls per a la definitiva adquisició de la fàbrica
de Vivesa és la requalificació urbanística, ja que s’ha de canviar i això obliga a una aprovació del ple municipal, i, segur, una “concessió” de la propietat a la ciutat, similar al que es va produir quan es va construir el supermercat Aldi en un solar del passeig Verdaguer. L’antiga fàbrica de Vivesa fa anys que està tancada. De fet Vivesa, havia
posat a la venda la seu de l’empresa a la capital anoienca després d’acomiadar diversos
centenars de treballadors, deslocalitzant el treball a un altre país. Per aquest motiu, les entitats sotafirmants ens hem reunit per crear una plataforma conjunta en defensa del territori i de l’actual model comercial de la comarca. Les entitats han acordat fer la declaració pública que detallem a continuació:

1. Discrepem de la manera com s’ha anunciat l’implantació de Bon Preu Esclat a Igualada
i lamentem el procés de requalificació de solar de l’antiga fàbrica de Vives Vidal, que a més beneficia als seus actuals propietaris.
2. No creiem que el procés de requalificació d’aquests terrenys sigui un bon camí, i tampoc
pensem que afavoreixi el comerç local, ni els interessos de la ciutat en general.
3. Creiem en canvi, que la via de creixement sostenible passa per les noves inversions industrials i la implantació de noves activitats econòmiques, de valor afegit, com p.e. empreses IT, etc. i a conseqüència, creació de més llocs de treball, que en definitiva, faria créixer el consum.
4. Reclamem que l’Ajuntament d’Igualada replantegi aquesta decisió i l’afavoriment d’aquesta implantació, tenint en compte el greuge comparatiu que ocasiona envers al petit
comerç local.                                                                                                               5. Els recents estudis i informes demostren la saturació comercial a Igualada i a la comarca de l’Anoia. La densitat d’aquestes superfícies està per sobre de la mitjana catalana.           6. Els comerciants i les associacions sotasignats demanem l’elaboració d’un pla estratègic
comercial i comarcal per tal de marcar objectius a mig i llarg termini”.

 

Resposta immediata del govern municipal
Poques hores després de fer-se públic el manifest, el govern municipal, a través d’una nota de premsa, manifestava que “a l’Ajuntament li consta l’interès d’aquesta empresa per aquest i altres espais, però a dia d’avui no hi ha cap decisió presa, i a hores d’ara s’estan estudiant les propostes i possibilitats i se’n valora la idoneïtat per la ciutat”. El govern recorda que la ciutat “continua estant per sota dels m2 de superfície comercial que
tenen altres capitals de comarca i ciutats de dimensió similar, i l’illa de l’antiga Vives Vidal comparteix avui un ús industrial obsolet amb usos comercial i docent. El sentit comú fa pensar que tard o d’hora caldrà adaptar-ne els usos als nous temps, un fet que podria
revitalitzar la zona”. El govern municipal, també diu tenir “la porta oberta” per dialogar amb els comerciants i reitera “que sempre ha defensat i defensarà el comerç local”.

 

Jordi Puiggròs