Científics de tot el món es reuneixen als Hostalets de Pierola

0

foto chris.jpg L’empresa Transmitting Science organitzarà aquest proper mes als Hostalets de Pierola un curs per aprendre a analitzar dades en 3D utilitzant mètodes de la morfometria geomètrica. El curs s’iniciarà el proper 15 de maig i hi participaran científics d’Eslovènia, Estats Units, Xina, Holanda, Suïssa, Colòmbia, Alemanya, Itàlia i l’Índia. “No som una empresa de formació, ni una empresa d’esdeveniments; som científics creant cursos per altres científics”, explica la doctora en biologia Soledad De Esteban Trivigno, directora acadèmica i sòcia fundadora de Transmitting Science. Davant les retallades dels governs espanyol i català en investigació, i la manca de finançament públic per continuar amb la seva investigació en l’àmbit de la paleobiologia, De Esteban va decidir reconvertir-se en emprenedora. Juntament amb el biòleg Juan Vicente Bertó Mengual, van crear ja fa un any Transmitting Science, amb l’objectiu de fer cursos d’especialització universitària en diferents branques de les biociències. Són la primera empresa d’Europa que organitza cursos específics per a estudiants de doctorat i investigadors. De Esteban explica que “el que sorprèn al món acadèmic és que ho fem des d’una empresa i no des d’una Universitat o un altre organisme, però és que entre retallades i burocràcia, ens va ser impossible fer-ho com una iniciativa autogestionada des del sector públic”. La investigadora subratlla que “no tenim ajuts públics, i la nostra meta és ser totalment auto sostenibles, cosa que ja gairebé hem aconseguit. Tampoc competim amb el sector públic, el tipus d’activitats que fem és complementària a la formació en universitats, CSIC, màsters…”. Els impulsors consideren que “els temps de la Universitat són molt lents, i això mateix garanteix la qualitat de l’ensenyament, ja que cada canvi ha de ser avaluat en profunditat”, però d’altra banda, “la ciència avança molt ràpid i hi ha nous mètodes i tècniques que els investigadors necessiten aprendre, que o bé triguen massa a ser incorporats al sistema acadèmic, o són massa específics” per contemplar-los en un temari universitari, i això és el que nosaltres podem oferir. Els dos investigadors de Transmitting Science viuen a l’Anoia, i esperen, a més a més, poder donar a conèixer la comarca i els seus atractius turístics a nivell internacional. Per a la realització d’aquests cursos Transmitting Science col·labora amb altres institucions que participen com a coorganitzadores, ja que en temps de crisi la optimització dels recursos i la cooperació han mostrat ser el camí a seguir. Des de la seva creació han coorganitzat 15 cursos amb l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP), i a partir d’ara també co-organitzaran alguns cursos amb el Centre de Restauració i Interpretació Paleontològica (CRIP) i l’Ajuntament dels Hostalets de Pierola. El fet de realitzar part de les activitats en un poble com els Hostalets de Pierola sorgeix de la necessitat d’oferir alguns cursos en un entorn més restringit, on es fomenti la interacció entre els participants. La idea és que els investigadors no s’hagin de preocupar de res més que de treure-li rendiment al curs, i per descomptat, de gaudir del paisatge i la gastronomia local. El nou alberg de Can Roviralta permet que s’ofereixin els cursos amb allotjament inclòs i que els format dels cursos sigui de 3 a5 dies intensius facilita la participació d’investigadors d’arreu del món. Es dóna el fet que una investigadora de l’Índia fins i tot ve acompanyada de les seves filles, ja que al organitzar aquestes activitats en pobles petits es pot fomentar que els científics viatgin acompanyats de les seves famílies, combinant treball i oci. De cara al futur, Transmitting Science està treballant per articular un servei de guarderia, que permeti a les investigadores amb nens petits assistir a aquests cursos internacionals. Aquestes pràctiques, més habituals en altres països així com en les ciències socials, són desconegudes en l’àrea de les ciències bàsiques tot i que és quelcom necessari per equiparar el lloc de la dona i l’home en el món acadèmic.