Cap a un comerç… digital?

32

Manel López Seuba
Director de Ceina

Parlar de futur pot ser molt fàcil, però quan el futur arriba pot ser ben diferent d’allò que un esperava. Els canvis de model a la societat son inexorables… però a vegades són molt lents i imperceptibles. No podem veure clarament la frontera d’on acaba un i on comença l’altre, que ja ens hi trobem enmig. Van produint-se poc a poc a totes les capes de la societat en forma d’ona expansiva, començant pels sectors econòmics i industrials més potents fins arribar als últims racons de les nostres llars.

Per això és molt important observar què passa al nostre voltant i estar preparats pels canvis que arriben, però també pels que ens tocarà fer com a persones, i com a peces de l’engranatge econòmic, siguem treballadors per compte d’altri o siguem autònoms amb negoci propi.

Les persones som reticents als canvis, això és una realitat, però quan un s’hi juga el seu futur s’imposa allò del “renovar-se o morir”. No podem pensar que som immunes al que està passant a la societat i que les coses no canviaran per a nosaltres. Ens hem d’informar i veure de quina forma ens afectaran, si no ho fan ja, els canvis de paradigma de la nostra realitat.
Això és ben cert i especialment dur per sectors tradicionals com el comerç, sobretot el petit comerç anomenat “comerç de proximitat o de quilòmetre zero”. Les amenaces pel sector són enormes igual que els reptes als que s’ha d’afrontar. La seva competència ja no és al carrer del costat, és arreu. El consumidor/client s’ha transformat en un consumidor súper-informat i extremadament exigent que, normalment, va a l’establiment amb més coneixements del producte que cerca que els del propi comerciant. A més, s’està acostumant a la compra en línia, als estocs infinits i sempre disponibles i a l’entrega a domicili en poques hores.

Per això, és de vital importància la presa de consciència del comerciant i el pas a l’acció. I encara que el comerç sigui centenari, cal que afronti el canvi amb l’esperit d’una startup de nova creació.

Des d’administracions públiques de la nostra zona com el Consell Comarcal de l’Anoia, amb el suport de la Diputació de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya, i amb l’assessorament tècnic d’entitats com TICAnoia, s’impulsen projectes orientats a canalitzar aquest pensament i a ajudar al sector de la comarca. Botigues amb futur, que es posa en marxa aquests dies, n’és un d’ells i pretén ajudar als comerços que ho necessitin tot realitzant-los una diagnosi de la seva situació actual i proporcionant-los un full de ruta per a la seva transformació futura. Ara bé, això només serà un èxit si el comerciant ho entén i fa l’esforç de canviar, passant de ser espectador a actuar. Si no és així, les coses mai podran canviar.