El Bruc aposta per potenciar l’entorn educatiu del poble

234

Sens dubte que cada família vol el millor pels seus fills. Aquesta voluntat és compartida i ha de ser compartida des de les escoles (escola bressol, infantil i primària, secundària), així com des de les institucions públiques com els Ajuntaments, els Consells comarcals, les Diputacions i el Govern.

bruc-educacio-veuanoia

En el poble del Bruc s’està treballant per fer possible un entorn educatiu que afavoreixi l’aprenentatge, la formació i l’èxit acadèmic dels seus nens i nenes. La idea és antiga. Un entorn educatiu vol dir, com a mínim, dues coses: que les entitats educatives es coordinen entre elles per col·laborar en potenciar l’aprenentatge dels nens i nenes; i, en segon lloc, que les entitats del poble i les famílies col.laboren també a potenciar aquest aprenentatge.

En el cas del Bruc, s’està treballant per incrementar el treball entre l’escola bressol i l’escola del Bruc (infantil i primària) de forma que, fins a on sigui possible, s’aprofitin els esforços que es fan. També es treballa per potenciar l’articulació entre la Biblioteca i els centres. D’igual forma que s’ha fet durant aquest curs passat, durant el proper curs 2016/7 es proposarà buscar fórmules per incrementar el treball conjunt. La idea de fons és que en la mesura en que ens coordinen per potenciar l’aprenentatge dels alumnes es poden evitar o reduir segmentacions que de vegades es perceben quan els alumnes canvien de centre. O segmentacions existents de forma que semblaria que hi ha dos mons: el de l’escola i el de fora de l’escola.

D’altra banda, un entorn educatiu necessita de la col·laboració de les famílies i de les entitats socials. Moltes vegades són les mateixes famílies les que potencien les escoles i les que llencen missatges engrescadors als seus fills. Però també és cert que de vegades les famílies i les escoles no troben els punts de col·laboració que més potenciarien als seus fills i filles. Un entorn educatiu podria permetre que les famílies treballin conjuntament a través de les Ampes per tal de donar-se suport entre elles i col·laborar amb l’escola. En una època en el que sembla que lo individual és el més important, es demostra que les possibilitats de millora són en gran mesura col·lectives. En aquest sentit el Bruc té un teixit social i institucional molt potent: Escoles, Biblioteca, entitats com Geganters, Foc Senglar, Escola de Música i Teatre, Bruc amb la Cultura, Esports Bruc, Can Serrat, Comunitat parroquial, Aula de pintura, Puntaires, Perquè no? Teatre, ADF, comissions de festes, associacions de veïns i de gent gran, voluntaris mediambientals…
Si les escoles són potents, si el professorat creu en la seva feina, si les famílies hi col.laboren, si les entitats es sumen a l’esforç col·lectiu i l’Ajuntament també hi treballa els espais escolars poden millorar i això beneficiarà a ben segur a tot els nens i nenes i al mateix poble.