L’Anoia aglutina el 30% de l’oferta de turisme rural de la demarcació de Barcelona

68

El turisme rural té una forta presència a l’Anoia amb el 30% de l’oferta de la demarcació de Barcelona, així ho indica un informe elaborat per Turisme de la Diputació de Barcelona i que recull dades de l’any 2016. A continuació la segueixen el Moianès (29%) i Osona (17%).

Els indicadors d’oferta de l’activitat turística a l’Anoia augmenten un 6,6 % en places d’allotjament hoteler i es mantenen en càmpings i turisme rural. De nou, augmenten considerablement els habitatges d’ús turístic (HUT) en un 18,4 %, fet que suposa 34 places noves en nombres absoluts respecte a l’any 2015.

El 2016 l’Anoia no disposa de dades oficials de demanda turística. Per tant, per fer una aproximació a la realitat de l’àrea s’han d’analitzar les dades de la marca turística Paisatges de Barcelona (Moianès, Osona, Bages i Osona). La marca registra un total de 235.800 turistes i 405.600 pernoctacions a hotels, cosa que suposa un grau d’ocupació del 42,6 %; 40.900 turistes i 100.900 pernoctacions a càmpings, amb una ocupació del 38,7 %, i 46.400 turistes i 127.500 pernoctacions als establiments de turisme rural, amb un 20,6 % d’ocupació.

Disminueix el nombre de turistes del territori català a l’Anoia

El perfil del turista de l’Anoia és una persona d’entre 35 i 44 anys (30,3 %) i que majoritàriament és un home (66,4 %) que procedeix principalment del territori català (44,7 %) disminuint un 14 % respecte de l’any passat i, d’aquests, un 12,6 % són de la regió metropolitana. Els turistes que provenen d’altres països, tant d’Europa com de la resta del món, representen un 33,1 % del total de turistes de la comarca. Així, d’Europa destaquen les nacionalitats francesa, anglesa, alemanya i italiana, amb un percentatge de mercat mínimament rellevant per part dels francesos, amb un 15,4 %.

La despesa a la comarca registra xifres més baixes que la mitjana de l’entorn de Barcelona (total de comarques menys el Barcelonès). El total de l’allotjament per persona i nit és de 41,7 € mentre que la despesa durant l’estada per persona i nit se situa al 40 %, un 18 % més que l’any passat.

En relació amb el comportament del turista, el 42,7 % visita la destinació acompanyat de la família, ja sigui només amb la parella (24,6 %) o també amb els fills (18,1 %). En el transport destaca el fet que set de cada deu es desplacen fins a l’Anoia amb cotxe o moto propi i el 22 % en avió.

La principal motivació per visitar la comarca són les vacances i/o oci (55,7 %) i la motivació professional representa el 31,2 % del total. L’allotjament més utilitzat a la destinació és l’hotel amb el 56,5 %, però el turisme rural també és important (23,1 %); el segueix el càmping (18,2 %).

Per a cada un de cada 2 turistes és la primera vegada que visiten l’Anoia

Quant a la repetició de la visita, un de cada dos turistes és la primera vegada que la visiten, de manera que és un viatge de descobriment per a la majoria. Però destaca el 26 % que és la quarta visita o més que fa. La mitjana és de 3,2 visites.

El nombre de nits que els turistes s’estan a l’Anoia se centra principalment entre 1 i 3 nits (75 %) i l’estada mitjana en 3,6 nits, 1,2 pp menys que la mitjana de l’entorn de Barcelona. Les fonts d’informació més utilitzades per a la cerca de la destinació són principalment Internet, xarxes socials i blogs (33,7 %), i la recomanació de familiars, amics i coneguts també representa un percentatge important (35,2 %).

Els ítems de la destinació més valorats pels turistes que visiten l’Anoia són el caràcter i l’amabilitat de la gent i l’entorn natural amb un 9,1 sobre 10, seguit de la seguretat ciutadana amb 8,9, tal com dibuixa el gràfic de dalt. La valoració global de l’estada a la destinació és d’un 8,6, nota 0,4 punts per sobre de la mitjana obtinguda a l’entorn de Barcelona.

Feu clic aquí si voleu saber més dades de l’Anoia i de les altres comarques de la demarcació.