AirBnb desembarca a Igualada amb una cimera d’alt nivell

164

Jordi Puiggròs

AirBnb ha posat aquest dijous al matí tota la carn a la graella amb Igualada. Una cimera d’alt nivell amb el turisme sostenible com a portada d’una de les seves noves apostes d’àmbit mundial. Tot plegat, en el marc del Rec.0, amb la presència de polítics internacionals i experts en turisme, prop de 300 persones en el que era el New Destinations Summit d’Airbnb. La voluntat era unir la indústria, els polítics i els actors locals per explorar, innovar i col·laborar en la construcció de models de turisme sostenibles en localitats sense hotels o amb poca oferta d’infraestructura turística, com és el cas d’Igualada.

L’alcalde Marc Castells explicava que “cal explicar a tothom que el tresor que té Igualada pot ser una eina de promoció turística exclusiva, i aviat serà sorprenent i fascinant veure gent passejant per la ciutat, fins a esdevenir no solament una ciutat industrial, sinó també turística”.

L’aposta d’AirBnb té més sentit del que ens pensem. A França -el país més visitat del món- al voltant del 90% de les localitats tenen menys de 2.000 habitants i no compten ni amb hotels ni amb altres opcions d’allotjament turístic. No obstant això, Airbnb ha ajudat a l’arribada d’1,9 milions de visitants a aquestes regions locals, visitants que potser sense aquesta opció no haguessin existit. Per què no a Igualada?

Turistes a Barcelona reben informació d’Igualada
En aquest sentit, des de fa dues setmanes, els turistes que contracten algun habitatge a AirBnb a Barcelona per més de quatre dies, reben una informació detallada sobre Igualada i l’Anoia. Quelcom que mai havia succeït amb tanta força per mostrar els atractius del nostre territori. Arnau Muñoz, director general de la multinacional a Espanya i Portugal, deia aquest dijous a Igualada que “les ciutats són dinàmiques, i la col·laboració público privada és fonamental. Aquest és el camí. La implicació és necessària per trobar el camí de l’èxit”.

Llibre Blanc fet a Igualada, per a tot el món
Amb el treball fet a Igualada, AirBnb farà d’aquí a tres mesos un Llibre Blanc, una mena de “bíblia” del turisme sostenible que s’haurà fet aquí i servirà de model per a tots els països del món on l’empresa té presència.

Aquest matí, en el marc incomparable del Museu de la Pell i amb una organització mai vista a la ciutat, el nord-americà Chris Lehane, vicepresident d’Assumptes Públics d’Airbnb, deia que “el turisme és un motor per a les destinacions al voltant del món, però els seus beneficis moltes vegades poden estar concentrats en mans d’uns pocs. La gent cada vegada viatja més i nosaltres volem ajudar perquè polítics, la indústria i destinacions s’uneixin en una conversa global per fer del turisme una oportunitat per a tothom. Tot i que les solucions poden ser diferents en cada lloc, Igualada és el perfecte exemple global de com polítics i ciutats poden treballar conjuntament per construir models turístics sostenibles que beneficiïn a tots”.

L’acte que s’ha fet a Igualada ha portat a la ciutat polítics i representants de desenes de municipis d’arreu de Catalunya i de més de 10 països, incloent Portugal, Itàlia, Dinamarca, Tailàndia i Colòmbia.

Tot plegat, per posar en primera línia el projecte Healthy Destinations Lab impulsat per Airbnb i l’Ajuntament d’Igualada. Considerat el primer programa dissenyat específicament per fomentar la creació de turisme sostenible impulsat per les comunitats locals, aquest programa va ser inaugurat per l’alcalde d’Igualada fa un any en col·laboració amb Airbnb. La seva missió és ajudar a reunir la indústria, als responsables polítics i als membres de la comunitat local per construir en col·laboració models turístics que beneficiïn a tots, especialment en llocs on no hi hagi molts hotels, o altres opcions d’allotjament tradicional.