Aerosport: Quins tipus d’aparells voladors podrem veure al cel d’Igualada?

94

Un recull dels tipus d’aparell voladors que podrem veure aquest diumenge dia 7 de maig entre les 12h i les 14h al cel d’Igualada en motiu de la celebració de la Fira Aerosport, la fira aeronàutica més gran de l’estat. Fem-ne un cop d’ull:

BIPLANS

S’anomena biplà a aquella aeronau d’ala fixa composada per dos grups d’ales de similar envergadura, muntades l’una sobre l’altra. Els biplans van ser molt utilitzats durant la Primera Guerra Mundial.

TRIKES

Els trikes o també coneguts com ala deltes motoritzats són aeronaus motoritzades amb una ala muntada sobre una cabina pivotant. Per pilotar-la és imprescindible que el pilot controli el centre de gravetat de l’aeronau respecte a l’ala.

AUTOGIRS

L’autogir o girocòpter és una aeronau d’ala giratòria, vola com els avions però la seva ala és un rotor que gira per acció del vent relatiu que el travessa de dalt a baix, és això que se’l considera un híbrid entre un aeroplà i un helicòpter: té ales i una hèlice per propulsar-lo, però a més, té un rotor com un helicòpter que gira lliurement (autogir), impulsat per l’aire, generant força de sustentació.

YAK 52

Els Yak 52 són avions d’entrenament soviètic. Va volar per primera vegada el 1976. Originàriament va ser utilitzat com avió d’acrobàcia i està pensat per això amb un sistema de recuperació d’oli per a vol invertit amb una limitació de 2 min. És un aparell molt fàcil de maniobrar, volar i aterrar

DRONS

Cada vegada més de moda, els drons són vehicles aeris no tripulats que es controlen per radiocontrol i que s’han fet un lloc entre les aficions de molta gent. A l’Aerosport en veurem una exhibició.

VELER

El vol a vela és un esport basat en la capacitat de mantenir-se volant en un veler o planador, aprofitant l’aerodinàmica de l’avió i els corrents ascendents d’aire que es generen a l’atmosfera. Donat que els velers no porten motor, han de ser remolcats per una avioneta fins a una cert alçada.