Accionariat emocional: Ingenuïtat, utopia o camí?

58

Fa algun temps que vaig recrear aquest concepte del “accionariat emocional” entès com la co-propietat simbòlica d’una marca o organització. Al cap del mes passen per les meves mans molts articles sobre employer branding (atracció de talent) i sobre retenció de talent. Ho explico en forma breu.

Retenció de talent
Com a concepte em sembla que “retenció del talent” obeeix literalment a aquesta imatge d’un tipus engabiat en una empresa. Crec que no requereix grans explicacions. No obstant això, el concepte “retenció del talent” segueix ocupant titulars i pocs s’han preocupat d’explicar que en realitat, es tracta de fidelitzar, de convèncer, i no de retenir.

Atracció del talent
En aquest cas, l’employer branding entès com a atracció del talent, no sempre utilitza els esquers adequats per fer-ho. Al talent se’l pot atraure de moltes maneres, però sortir de pesca no és una d’elles. Bàsicament perquè no som ni peixos ni sabates, som persones. Tampoc som talent. Tot i que la tercera accepció de la RAE sobre talent es refereix a persones intel·ligents, les dues primeres defineixen la capacitat d’entendre o la capacitat per l’assoliment. Per tant, són qualitats humanes, així que podríem definir el talent com una qualitat i no com la persona que la posseeix.

Quin és el tema? No es tracta de talent, es tracta de persones
Pot semblar superficial deixar tot això en una qüestió lèxica. Però no ho és: en el primer cas, no parlem de retenir talent, parlem de persuadir persones, de convèncer, de il·lusionar-les, fidelitzar-les. En el segon cas no parlem d’atreure talent, parlem de persuadir persones, de convèncer, d’il·lusionar-les cap a un projecte …, veus la coincidència? Exacte! Al final resulta que hi ha un denominador comú entre fidelitzar i atreure persones: sempre es tracta de persuadir, convèncer, il·lusionar, i, si em permets, emocionar.

Accionariat emocional: persones satisfetes convencen persones satisfetes
En el gràfic mostro les raons principals que porten a un professional a quedar -a gust- en l’organització o marca per la qual treballa.

Això em porta a pensar en el concepte d’accionariat emocional. La idea de sentir-part de la marca, encara que no es posseeixin títols sobre ella. L’accionariat emocional és el millor per atreure nous professionals. El primer que fa un possible candidat quan li fan una oferta de treball no ho oblidem és veure com està “la casa” per dins. I estem a un clic d’una comprovació tan fàcil com aquesta.

L’accionariat emocional pot semblar ingenuïtat, utopia, però també un camí a recuperar, dins el context d’un branding més humà: human branding.
Recuperem l’essència d’aquell iogurt que abans es deia Bio i que assegurava “el que fa a l’interior es veu a l’exterior”.

Guillem Recolons | @guillemrecolons

Consultor d’Estratègia Personal en Branding