A mi NO m’afecta la Indústria 4.0… o si??

106

Josep Mª Colomé
Enginyer Superior de Telecomunicacions. Delegat Territorial de l’Associació Telecos.cat i membre del UEA Lab Anoia 4.0

Després de llegir, informar-nos i consultar articles de la Revolució 4.0, la majoria de nosaltres (com a consumidors) podríem arribar a la conclusió que la Indústria 4.0 no ens afecta. Ens expliquen les mil i una meravelles, i els beneficis que aportaran al sector empresarial: millor productivitat, increment de l’eficiència, reducció d’estocs, processos de producció òptims, reducció del temps de fabricació, etc. Tanmateix, no n’hi ha gaires que parlin dels beneficis que aportarà als consumidors o clients.

Aquesta “nova” indústria té un enfocament altament tecnològic amb conceptes que costen d’entendre com robots col·laboratius, conducció autònoma, intel·ligència artificial, hiperconnectivitat, Blockchain… És una revolució feta des de les empreses, que estan empenyent als usuaris a tenir un nou comportament i una nova relació amb les marques, o és al revés?…. Som els consumidors que hem empès a les empreses a desenvolupar canvis disruptius a través de les noves tecnologies a causa de les nostres exigències?
Aquesta revolució és conseqüència de les noves eines que disposem, com els mòbils, tauletes, ordinadors i xarxes socials, que permeten als consumidors expressar la seva opinió i donar un feedback directe “de” i “a” l’empresa.

Quins beneficis m’aporta el 4.0 com a consumidor final?
Els beneficis pels consumidors són molts. Segurament els que més valorarem seran les experiències directes amb les empreses i els intangibles. L’usuari final cada cop és més exigent. Una mala experiència amb una empresa pot fer que l’usuari l’abandoni per sempre: una entrega endarrerida, un producte mal personalitzat o amb acabats incorrectes… L’empresa no tan sols perdrà un client, en pot arribar a perdre molts a causa del poder que donen les noves tecnologies als consumidors, per exemple a través les xarxes socials.
Què són els beneficis “intangibles” ?
• Els nous models de consum milloren la gestió del temps i eliminen barreres pels consumidors, amb tecnologies que permeten el pagament automatitzat, sense cues, immediat en un supermercat, o la compra intel·ligent i autorelacionada amb suggeriments personalitzats en funció del perfil del consumidor
• Major capacitat de decidir en molts més aspectes del producte/servei com el termini d’entrega, la personalització del producte, els colors, accessoris, modificacions, etc.
• Capacitat d’opinar del producte directament a les empreses o a través de les xarxes socials que condicionarà com fidelitzar, mantenir o augmentar el nombre de clients. Això pot arribar a influir en els valors i la mateixa cadena de valor de l’empresa.
• La llibertat del consumidor per escollir molts aspectes sobre el producte/servei: com, quan, quant i on adquirir, consumir i pagar un producte/servei.

Així doncs existirà una nova relació consumidor-empresa que anirà evolucionant progressivament i fins i tot de manera inconscient, i anirà augmentant l’exigència per part dels usuaris vers els productes o serveis.

Són canvis que afectaran molts aspectes de la nostra vida, que modificaran i milloraran el nostre dia a dia en el consum de productes, serveis, educació, salut, entorn de treball i d’oci.

També ens canviarà la forma d’interactuar en el món: el sentit de la propietat es difumina (passarem del cotxe de propietat al compartit), en l’educació apareixeran noves carreres i en la forma d’adquirir noves habilitats i coneixement guanyaran pes els entorns virtuals, evolvents, 3D i simulacions.
Aquests canvis, promoguts per nosaltres, l’usuari final, modificaran la forma, el sistema i els valors de la producció de les empreses.
La revolució 4.0 comença amb nosaltres, i nosaltres en serem els principals beneficiats!