Entrevista a Giacomo Franciosa, propietari de l’empresa automobilística Ashenkoff

382

Parlem amb Giacomo Franciosa, propietari de l’empresa automobilística Ashenkoff.

ashenkoff-giacomo-franciosa-veuanoiaPer què a Igualada? Va tenir alguna cosa a veure el Parcmotor de Castellolí?
Perquè hem fet un tracte amb el Parcmotor, que ens ajuda per fer els tests dels cotxes.

Quin impacte pot generar una empresa com la teva a la comarca?
Necessitem 1.800 peces per fabricar el cotxe, si els proveïdors són bons i fan un preu just… Significa que a Igualada hi ha més de 500 empreses i això ens va bé per produir el cotxe. Si ells estan disposats a treballar amb nosaltres, nosaltres podem oferir feina. Quan arriba una empresa en un territori nou el que fa és donar feina a les que ja hi són. Necessitem matèries primeres com el ferro.

Ara d’on traieu els materials necessaris per fabricar el cotxe?
De moment amb proveïdors de fora, però l’objectiu és fer-ho tot aquí. Quan la gent tingui ganes de treballar.

A Catalunya hi ha molta cultura del motor, això és un punt a favor per ser exitós aquí?
Hi ha molta cultura però poca ajuda. El problema és que tothom es posa la medalla i ningú vol ajudar als joves, que és el que estem fent nosaltres portant la fàbrica des d’Itàlia a aquí demostrant que som persones series, una empresa seria, no tenim deutes amb ningú. Els únics que ens han ajudat han sigut la Federació Catalana d’Automobilisme i Vicenç Aguilera, el president del Circuit de Catalunya, per aconseguir un premi important com és l’accés al programa Joves Pilots per qui guanyi el nostre campionat.

El vostre producte és barat.
És un producte just pel què demana el mercat avui. Hem de fer un pas enrere i no un pas endavant. Fer un pas enrere vol dir fer un producte que sigui la porta d’accés als joves, aprofitant aquesta cultura del motor que hi ha.

Qui sigui més barat, vol dir que és menys segur o de menys qualitat?
No, el nostre cotxe no és menys segur. La nostra política és la seguretat, no ens interessa un cotxe que corri més que un altre, l’important és que el cotxe vagi bé i sigui segur. Per això el cotxe està homologat per la FIA, ha passat molts tests i per això hem esperat temps a treure la primera unitat que pot anar en circuit. Els cotxes estan en continu desenvolupament, tenim enginyers – per això la col·laboració amb la Universitat Politècnica de Catalunya – que estan fent un cotxe per nens i que segurament presentarem a la Fira Motorsport de Barcelona.

L’objectiu és aprofitar una part del mercat com ningú ho ha fet encara?
Sí, hi ha un buit al mercat entre els karts i la fórmula superior. Per fer un campionat mundial de karts et gastes 100.000 i en fórmula 4 en són 180.000. El nostre és un fórmula entre aquests dos i costa 36.000 fer un campionat, perquè la gent pugui córrer, pugui seguir amb la seva carrera de pilot i el seu somni. Simplement ajudem als joves a crear noves oportunitats.
ashenkoff-cotxe-castelloli-veuanoiaCom està el tema del campionat?
Encara és d’hora per fer-lo. Estem esperant els pilots, aquest any sembla que se n’apuntaran d’estrangers de França, de Colòmbia, d’Anglaterra… i encara no tenim pilots d’aquí.

Ara teniu algun encàrrec força potent.
Nosaltres tenim clients a Alemanya, a Itàlia i a Japó. Ara estem tancant un altre contracte a Anglaterra i amb les empreses hem tancat contractes per produir fórmules pel mercat mundial. A Espanya n’hem venut 10, cosa molt difícil, són particulars.

Amb aquest encàrrec, preteneu expandir-vos aquí Igualada?
Depèn de com es comporti Igualada amb nosaltres. Volem créixer aquí però volem ajudes en el sentit de facilitats, no volem tenir problemes. El problema és que a Catalunya es parla molt, és un país fantàstic, però no entén que el 58% de les empreses són estrangeres i produeixen un 21% del PIB del país. Hem de sensibilitzar els joves, el problema és que quan parles amb un noi que li ofereixen 300 euros per treballar tot el dia és normal que es quedi a casa. Els polítics han d’entendre una cosa, que el futur d’un país són els joves i si els joves se’n van el país està fotut. Jo com a italià que visc i treballo aquí, vull entrar en la cultura d’aquí.

Hi ha diners per fer-ho?
La gent té diners però té por d’on invertir-lo perquè a tot arreu et posen pegues. Com l’empresa que ens ha comprat 4 fórmules que és d’aquí Igualada, està invertint 100.000 euros per la seva empresa. Nosaltres hem vingut per ajudar, no per treure res, però els joves estan molt desmotivats.

En un principi la idea és bona.
Jo no ho entenc, quan la meva empresa tanca contractes a Anglaterra, França, Japó… I al país on viu, on produeix a ningú li interessa, això és un problema. Estem tancant uns contractes importants, el de 7 milions ja el tenim. L’altre és un encàrrec de 2.000 unitats el que suposa un impacte de 55 milions d’euros. Tancant aquest contracte a l’octubre o novembre, significa que haurem d’ampliar la fàbrica i d’altres coses. El què farem serà absorbir empreses, si he de comprar 16.000 llantes és millor comprar l’empresa, no li demano que treballi per mi. L’objectiu és anar absorbint empreses per poder fabricar cada peça. Amb aquest contracte de 55 milions ens podem comparar a la Fiat, ningú en el món del motor ha hagut de produir 2.000 cotxes per encàrrec. Necessitem amor, dedicació i diners.

On et veus d’aquí a 5 anys?
L’ideal seria portar Ashenkoff fins a un punt i quedar-nos amb la propietat i nomenar un president nou que s’encarregui de l’empresa. Perquè jo vaig enfeinat amb el tema del cine.

Fabricar per la Fórmula-1 seria un objectiu?
No, la Fòrmula 1 és un circ, és una altra lliga. Hi ha interessos molt grans. Aquí estem parlant de passió, d’ajudar als joves, allò és simplement diners. Fem coses noves, que la gent recordi l’italià que va venir a Igualada.

Ton Casellas