Un article de
Veuanoia

Deu ciutats d’Europa es troben a Igualada per a crear estratègies comercials innovadores
D

4 de juny de 2016

trobada ciutatsL’Adoberia Bella d’Igualada acull des d’aquest dijous una trobada de deu ciutats mitjanes de diferents països d’Europa que volen innovar en la seva oferta comercial, en el marc del projecte europeu RetaiLink. La trobada té una durada de dos dies, i hi participen una quarantena de representants de les deu ciutats que integren la xarxa RetaiLink. Es tracta de Basingstoke (Regne Unit), Fermo (Itàlia), Hengelo (Holanda), Hoogeveen (Holanda), Bistrita (Romania), Sibenik (Croàcia), Liberec (República Txeca), Pécs (Hongria) i Romans (França).

El projecte RetaiLink està liderat per l’Ajuntament d’Igualada, i s’emmarca en el programa URBACT III de la Unió Europea. En els propers dos anys, es faran diferents trobades, per tal que les ciutats aprenguin les unes de les altres, i puguin crear Plans d’Acció Local per dinamitzar el seu comerç.

Primer pas: conèixer el perfil del consumidor

Durant aquests dies es faran sessions de treballs amb experts sobre la importància de tenir una estratègia comercial de ciutat i com involucrar els diferents actors a l’hora de definir un pla d’acció. També es parlarà de les noves tendències de consum i s’exposaran eines per a identificar el perfil dels consumidors actuals i potencials de cada ciutat.

Com a amfitriona de la trobada, Igualada compartirà diferents experiències a l’hora de combinar esdeveniments de lleure amb comerç: s’explicaran iniciatives innovadores com l’Urban Running o el Vademercats, i els visitants podran passejar pel Rec.0 i el circuit Slow-Shopping.

trobada ciutats 2La regidora de Dinamització Econòmica d’Igualada, Àngels Chacon, ha destacat que, per sobre de tot, el projecte té la voluntat de ser útil: “a les trobades, les ciutats aprenen una metodologia, però cada una haurà d’elaborar una estratègia adaptada a les seves necessitats”. Pel que fa a l’impacte del projecte a Igualada, “hem cregut que aquest programa europeu ens pot donar unes eines que ens amplien molt el camp de mira a l’hora de prendre decisions que afecten a nivell urbanístic i estratègic a la ciutat”. En aquest sentit, “és el millor dels entorns per treballar plegats amb els actors locals per definir una estratègia comú”.

“El comerç ha de donar qualitat de vida”

Un dels experts convidats, el professor d’ESADE Luis Martínez Ribes ha defensat que “el comerç és el reflex de la manera de viure d’una comunitat”, i per tant, el comerç adequat a una ciutat és “aquell que dóna més qualitat de vida a la gent a la qual serveix”. Per aconseguir aquest objectiu, cal saber “quin tipus de persones hi ha a la zona, què els preocupa… i a partir d’aquí buscar com servir-les millor per a millorar la seva vida”. Segons ell, també és molt important tenir en compte l’impacte dels smartphones i les noves tecnologies: ”no podem utilitzar les eines de sempre per a una vida que va molt accelerada i a un ritme molt canviant”.

Per la seva banda, Ricardo Rustarazo, també acadèmic d’ESADE i soci fundador de la consultora Retail&Trade, ha exposat els elements que cal tenir en compte a l’hora d’elaborar una estratègia comercial a nivell de ciutat. Rustarazo destaca tres aspectes fonamentals: “l’entorn legal i urbanístic, els aspectes relacionats amb com les grans marques prenen la decisió d’instal·lar-se en una zona, i la pròpia estratègia de ciutat, que ha d’incloure tots els actors rellevants”.

Compartir

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta