20 oportunitats de creixement per al 2020

64

Oriol López
Assessor del creixement i autor del llibre “Creix i Prospera”

Tinc l’honor i el plaer d’haver treballat amb una gran varietat d’empreses durant els darrers 20 anys i, una de les coses que he observat és que el DAFO és una eina equivocada a l’hora de definir una estratègia de creixement per a l’empresa. Aquest sistema, pensat per a avaluar Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats pateix de tres grans problemes: és massa simple, no avalua quins motors estratègics són més importants per al teu negoci i posa en darrer lloc les oportunitats que tens al davant quan, en realitat, són aquestes les que mouen el món, l’empresa i la vida.

Per això, quan els meus clients em demanen què podem fer durant aquests propers mesos per a millorar els resultats, els animo a fer primer un O. És a dir, a treballar les oportunitats que tenim al davant, de cara a fer un pla de creixement per a l’empresa.

Fa unes setmanes, reunits amb l’equip directiu d’una empresa gironina, vam fer l’exercici d’identificar les principals oportunitats de creixement que teníem al davant, i aquestes són les vint més importants que vàrem identificar i que vàrem posar a debat de cara a convertir l’any 2020 en el millor any que mai hagin tingut.

1. Convertir-nos en un actiu estratègic pels nostres clients, més que en simples proveïdors
2. Crear nous productes i serveis, que ampliïn l’oferta i posin el focus en la innovació
3. Vendre aquests nous productes i serveis a clients actuals, a través de la venda creuada
4. Vendre aquests nous productes a nous clients, millorant la venda proactiva
5. Vendre els productes actuals a nous clients, segmentant i seguint els nostres clients potencials ideals
6. Millorar els productes i serveis actuals, per a fer-los més valuosos pels nostres clients
7. Millorar l’experiència de compra del client, de cara a augmentar-ne la fidelitat i reduir-ne la sensibilitat al preu
8. Posar preus pel màxim benefici, i basats en el valor que aportem i no en el cost que ens suposen
9. Millorar processos comercials, productius i administratius, per a guanyar productivitat i rendibilitat
10. Adquirir negocis ja existents, de cara a créixer de manera exponencial
11. Exportar i buscar nous mercats territorials
12. Escalar el negoci, gràcies a la tecnologia, l’externalització o la logística, per exemple
13. Crear un equip directiu que lideri i prengui decisions importants
14. Implicar l’equip directiu en la definició de l’estratègia, i no només en la seva implementació
15. Enfortir la relació amb els nostres principals clients, per a convertir-los en fans nostres
16. Demanar referències als nostres clients actuals, per a multiplicar el nombre de clients potencials als que ens dirigim
17. Utilitzar la tecnologia per a augmentar la velocitat i la qualitat dels nostres processos
18. Redactar un pla successori per a les persones clau de l’empresa
19. Comunicar al nostre equip la nostra estratègia, per a implicar-lo en l’execució
20. Posar primer allò que consideris més important (salut, família…)

De fet, si t’hi pares a pensar, són moltes les oportunitats de creixement que ens depara l’any 2020 i, per això, cal saber-les identificar, de manera que puguem triar-ne aquelles que encaixaran millor amb les fortaleses de la nostra empresa.

I tu, com vols que sigui l’any 2020?
Vols més ingressos i beneficis? Tenir temps per a tu i els teus? Un negoci més valuós?