1953 – Els Marines de la Flota Americana visiten Igualada, i avancen les obres de l’Escola de Teneria
1

22 de febrer de 2020

Entrada ja la dècada dels cinquanta, Igualada i l’Anoia vivien, com tot el país, un període d’expansió. Es veia ben clar que hi havia oportunitats de treball gairebé a tot arreu, i que la indústria tornava a treballar a tot rendiment. Prova d’això van ser l’arribada de les primeres onades d’immigració interna a Espanya. A la Conca d’Òdena, l’any 1953, el qual ens ocupa aquesta setmana, es començaven a veure cases al que, poc temps després, es convertiria en el Barri del Pi, a Montbui.

L’Escola de Teneria, en una fotografia d’una de les postals que hi havia d’Igualada.

A Igualada estaven molt il.lusionats amb la construcció del què esdevindria l’Escola de Teneria, a la plaça del Rei Neptú. El diari d’Igualada publicava el 4 d’abril una entrevista amb Ramón Pipó, del Patronat Fundacional encarregat de l’obra. Aquest és un extracte:
“Se han apagado ya las sonrisas escépticas que suscitó en algunos la colocación de la primera piedra el día de San Antonio de Padua, Patrón del Gremio de Curtidores de Igualada, en el año 1949. Hora es, pues, de subrayar que nuestra Escuela está a punto de pasar del terreno de las promesas al de las realidades.

La Escuela tendrá toda su eficacia en los hombres de mañana. Los hijos de los curtidores actuales podrán cursar estudios y serán los verdaderos técnicos del porvenir. Ellos agradecerán el esfuerzo de la generación actual que pone en sus manos un magnífico instrumento de trabajo y superación.
No obstante, desde los primeros momentos tendrá efectos prácticos sobre la industria del curtido. Se harán cursillos, se darán conferencias y se divulgarán conocimientos que a todos interesa aprovechar.

Téngase en cuenta que la industria del curtido ha de escalar el peldaño más difícil: el que representa la conquista de mercados extranjeros.
Prescindiendo de detalles de orden técnico, podría darse una idea, diciendo que el edificio se levanta sobre un solar de forma trapecial de 800 metros cuadrados, midiendo, la fachada principal 28’5 metros. Constará de cuatro plantas.
La estructura de los suelos se ha resuelto con vigas maestras de hormigón armado formando tramos que se salvan con bóvedas tabicadas.

La cubierta será de teja árabe. Los muros de fachada van revestidos, en la planta baja, con placas de piedra arenisca; en el piso principal, con ladrillo agramilado visto, salvo en él balcón principal que constituye el único elemento decorativo de la austera composición, cual corresponde al carácter del edificio. Habrá un patio central cubierto con lucernario, de 144 metros cuadrados.
En el torreón de la fachada principal, que ha empezado ya a construirse, habrá un depósito de hormigón armado capaz para contener 25.000 litros de agua.
El total de la ejecución material, ¿a cuánto asciende?
A 2.986.084 pesetas. Y el presupuesto en total importa la suma de pesetas 3.608.679’37, exactamente”.

L’any 1953 també es va rebre la visita de soldats Marines de la VI Flota Americana que estava fondejada al port de Barcelona. El dia de la seva visita van ser rebuts a l’Ajuntament, es va jugar un partit de beisbol al camp de l’Ateneu, i després es va celebrar un ball.

Notícia i fotografia del partit de beisbol per la visita de les tropes americanes a Igualada. AFMI4255. Foto: Salanova Trullols.
Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Llegeixes els llibres que et regalen per Sant Jordi?